Bedrijven maken keuzes die voor de klant niet echt een verbetering zijn. Dit wordt in reclamecampagnes wel zo gepresenteerd: ‘Om het voor u gemakkelijker te maken, hoeft u vandaag niet meer naar een vestiging, maar kunt u comfortabel vanuit uw leunstoel uw zaken regelen.’ Hier wordt gewoon gelogen...
Het nut van trainingen op het gebied van service is behoorlijk toegenomen. Door al die jaren van interne gerichtheid in onze Nederlandse organisaties, zijn we het gevoel kwijt voor het aloude thema van klantgerichtheid. De gevolgen zie je overal. Ik zal een voorbeeld geven. Bedrijven maken keuzes die voor de klant niet echt een verbetering zijn. Dit wordt in reclamecampagnes wel zo gepresenteerd: ‘Om het voor u gemakkelijker te maken, hoeft u vandaag niet meer naar een vestiging, maar kunt u comfortabel vanuit uw leunstoel uw zaken regelen. Mocht uw vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met ons callcenter a 50 Eurocent per minuut.’
Hier wordt gewoon gelogen. Het betrokken bedrijf heeft een keuze gemaakt voor IT. Een investering die zichzelf terugverdient. Kostenbesparing en control, uiteindelijk. Niets mis mee, maar het ‘gemakkelijker’ heeft zich beslist niet bewezen. De klantvriendelijkheid moet zich nog maar bewijzen. Niet liegen tegen de klant, vind ik. We doen het niet om het voor u gemakkelijker te maken, maar om onze balansen te verbeteren. Of niet soms?
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Maar ja, welke keuzes heeft (hier) de bankklant nog?
hoe lang zal deze negetieve ontwikkeling voortduren, tot het marketingtechnisch weer slimmer is om je als bank weer meer naar buiten te richten?
Voorbeeldje: Zelf je bankzaken regelen heeft wel het voordeel dat je met je neus er boven op zit en het snel geregeld is. De kosten hiervoor mag je dan ook zelf dragen. Wat stelt een bank er tegenover? De IT-middelen verder NIETS! Zelfs geen rente over je rekening. Dat was vroeger wel. Dus banken, voer dit weer in. Dan heeft de doehetzelf-klant ook weer iets terug voor al die moeite die hij doet om het jullie makkelijker te maken. Nou ja, eigenlijk is dit de gouden tip! Ik ben benieuwd of die opgepakt wordt. Sluiten we dit item af met een Happy End?