Mensgericht via format

Een grote organisatie maakt een ingrijpend veranderingtraject door. Een van de uitdagingen is om een meer mensgerichte cultuur te creëren. Er wordt een professioneel stappenplan uitgezet, het management wordt voorzien van procesbeschrijvingen, formulieren en formats. Het resultaat is knorrig management, een enorme papierberg en een groep medewerkers die niet meer begrijpt waar het over gaat. 

Verandering moet je sturen, wordt gezegd. Eerst alles in kaart brengen, en dan van ist naar soll. Projectgroepen buigen zich in vergaderzaaltjes middagen lang over oude en nieuwe processen, structuren en systemen. Dat zij langzamerhand het contact kwijtraken met de medewerkers, en erger nog, met de klant, is even van minder belang. Want uiteindelijk, als de verandering klaar is, nou dan wordt iedereen er beter op, let maar eens op. Zeggen ze. 

Jammer genoeg wordt dan een belangrijk aspect in organisatieveranderingen uit het oog verloren. Namelijk dat de manier waarop de weg naar het resultaat wordt afgelegd, voor een belangrijk deel dat resultaat bepaalt. Het maken van formats en formulieren leidt niet tot een mensgerichte cultuur. Het afdekken van politieke belangen leidt niet tot een open en transparante organisatie. Via voortdurend afstemmen bij alle stappen in de besluitvorming kom je niet tot een slagvaardige, resultaatgedreven mentaliteit. Het allermoeilijkste van organisatieverandering is consequent zijn in alles wat je bedenkt en doet. Lukt jou dat? 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Bas Schenk
Of mij dat lukt, beste Marjan, is eigenlijk niet zo interessant. Ik verander niks alleen. Veranderen doe je met z'n allen; dat is 1. Het tweede aspect in het verandertraject is een gezamelijke doelstelling dat het veranderen noodzakelijk maakt. Het derde punt is natuurlijk het geloof in het doel en het veranderen (de weg er naar toe). Daarbij moet iedereen "verander vermogen" bezitten; ofwel het begrijpen waarom we moeten veranderen en met welke snelheid. Dat is erg moeilijk, hoor, maar als in de organisatie men elkaar niet goed begrijpt, dus niet hetzelfde doel voor ogen heeft, kan je m.i. veranderen wat je wilt, de resultante zal een trage en onvolledige veranderslag teweeg brengen,
wat alleen negatieve uitwerkingen heeft op de oorspronkelijke veranderslag. Derhalve gedoemd te mislukken!
Ik denk dat veranderen op zich niet zo moeilijk hoeft te zijn, maar alle, en ik bedoel dan ook ALLE neuzen zullen dezelfde kant op moeten staan. Ik herhaal ALLE neuzen van ALLE medewerkers; van schoonmaker tot en met direkteur; van boekhouder tot en met vertegenwoordigers enz. Dat heet volgens mij : Cultuur doorbraak
Natuurlijk heb je trekkers nodig. Alleen denk ik dat dat pas in plan 2 aan de orde is binnen het verander traject.
Ik laat het hier even bij.
Gerard
De vraag was of mij dat lukt, 'consequent zijn in alles wat je bedenkt en doet, tijdens het hele traject van organisatieverandering'.
Nee, ik denk niet dat mij dat lukt... Dat vereist constante betrokkenheid. Ik ben iemand die iets op de rails zet, het in beweging zet, en al weer snel naar iets nieuws uitkijkt!
Bas Schenk
dat is een heel eerlijk antwoord Gerard! Of je daarmee de (veranderde) organisatie een dienst mee bewijst is nog maar de vraag. Organisatie veranderen doe je niet even. Daar ben je veel, heel veel tijd mee kwijt. Iets (de veranderde organisatie) in beweging zetten is m.i. niet zo moeilijk. Om maar met Loesje te spreken: "Het lijkt zo makkelijk....en dat is het dan ook!"
Met het 2e gedeelte van die uitspraak ben ik het pertinent oneens. Ik denk dat daar nu juist het geheim van de kunst ligt: continueren!
Je hebt, nogmaals, met levende wezens te maken die je niet eventjes in een continue veranderbeweging zet. Zeker niet als het zo noodzakelijke "verandergevoel" laat staan het "verandervermogen" ontbreekt.
Nee, machines zet je aan en harder of zachter; sneller of langzamer. Maar de mens heeft gevoel en zit vol met sterk steeds weer veranderende emoties. om die te sturen en te bedwingen op een manier die jou past is bijna onmogelijk. Daar is veel tijd en geduld voor nodig.
Dus Gerard, niet eventjes in beweging zetten en dan snel naar iets anders uitzien.
Zo werkt het bij mij i.i.g. niet.
Gerard
Bas,
Ik ken mijn kracht en mijn beperking... In mijn werk ben ik in staat een trein op de rails- èn in beweging te krijgen. (En dat is minder gemakkelijk dan jij stelt!)
Maar vervolgens zal ik ervoor moeten zorgen dat iemand anders op de trein komt, de trein in beweging houdt, en de eindbestemming haalt. Er zijn gelukkig mensen die dáár weer goed in zijn...
Bas Schenk
Ja, daar kan ik natuurlijk niets over zeggen! Dat doe ik dan ook niet
Gerard
Overigens ik ben geen manager, maar een beleidsmedewerker. De redenen die ik hierboven genoemd heb, maken dat ik denk ik niet zo geschikt ben als manager. Hoewel het mij wel leuk lijkt.
Bas Schenk
Beleidsmedewerker...manager...leider zit dat er niet een beetje in in je funktie?
Gerard
Jawel, het zit er wel een beetje in... Maar het 'in beweging houden van de trein' (zie berichten hierboven) ligt mij gewoon minder goed; dan raak ik afgeleid...
Bas Schenk
Oo.