Iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen motivatie. Het behoort daarom niet tot de taak der managers, medewerkers te motiveren. Echter, de manager kan de motivatie van medewerkers wel degelijk - negatief -beinvloeden. Al te gemakkelijk moet hier dus niet overheen gestapt worden.
De manager kan er dan wel niet voor zorgen dat een 'van nature' niet gemotiveerde medewerker transformeert tot supergemotiveerde kracht, maar een manager kan er wel (onbedoeld) voor zorgen dat de motivatie van gemotiveerde mensen minder wordt. Het is bekend dat er een aantal zaken zijn die in het algemeen demotiverend kunnen werken op mensen. Om een rijtje te noemen: onduidelijke communicatie, controle-drang, onvoorspelbaarheid, gebrek aan waardering, onzekerheid, oneerlijkheid. Zo kan ik nog wel even doorgaan. We kunnen dan wel simpel zeggen dat ieder mens verantwoordelijk is voor zijn eigen motivatie, maar ik vind het de taak van de manager om - waar hij dit kan voorkomen - geen demotiverend gedrag te vertonen. Ieder heeft zijn aandeel in de menselijke interactie en ook (juist vooral) de manager dient zich van zijn invloed bewust te zijn. Dus hoe zit het nu met die verantwoordelijkheid van de manager?
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>