Manager niet geloofwaardig

Een organisatie bevindt zich in een roerige periode. Er is pas flink gereorganiseerd, en er gaan geruchten over een op handen zijnde fusie. Het rommelt onder de medewerkers: verloop en verzuim nemen toe. De manager van een afdeling waar veel onrust heerst, wil zo open mogelijk zijn. Hij heeft nu twee bijeenkomsten gehouden en alle informatie die hij heeft, gedeeld. Maar zijn medewerkers geloven hem niet. 

De manager weet dat mensen bang zijn dat hun baan straks verdwijnt. Als hij met zijn medewerkers persoonlijk in gesprek gaat, houden ze zich op de vlakte. Er zijn al twee medewerkers met veel kennis onverwacht vertrokken, en het weglekken van zoveel expertise en ervaring kan de manager zich niet veroorloven. De rest moet wel binnenboord blijven, vindt ie. Als hij vraagt of ze om zich heen aan het kijken zijn, ontkennen ze allemaal. Ze geven wel aan dat ze weten dat de anderen aan het zoeken zijn. Als de manager vraagt wat de medewerkers nodig hebben om te blijven, geven ze nauwelijks antwoord. “Ja, zekerheid???, zegt er een. “Zekerheid dat we niet van Venlo naar Leeuwarden hoeven te verhuizen.??? In Leeuwarden bevindt zich de mogelijke (grote) fusiepartner. De manager weet dat er de komende jaren zeker geen sprake zal zijn van functies die in Venlo vervallen, en geeft dat keer op keer aan. “Jaja,??? zeggen de medewerkers, “dat zeiden ook toen met de financiële administratie." De financiële administratie is onlangs ondergebracht in een Shared Service Center, iets wat banen heeft gekost maar helemaal losstaat van de mogelijke fusie.

De manager weet niet wat hij moet doen. Het lukt hem niet om uit te leggen hoe het zit, het wantrouwen blijft, hij dringt blijkbaar niet tot zijn medewerkers door en kan de onrust niet wegnemen. Wat het meeste aan hem knaagt is dat ze hem niet meer geloven. Hij besluit dat hij maar beter kan vertrekken. Vreemde ogen dwingen, een nieuwe manager is misschien wel geloofwaardig, denkt hij. Een verstandige beslissing, denken jullie?

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Fred
Misschien wel voorbarig dat de manager denkt dat hij zelf weg moet gaan. De vraag is wel wat de medewerkers (allemaal?) er toe brengt hem niet te vertrouwen. Als hij en zij daar niet uitkomen, houdt het op. Het komt op mij over dat de medewerkers zich als verwende kinderen gedragen, en de manager als een zwakke ouder.

Daarnaast is het zaak dat de manager zsm regelt dat de kennis/ervaring over meer mensen verdeeld gaat worden. Als mensen besluiten weg te gaan, gaan ze. Maar als medewerkers roepen dat ze weggaan, wil nog niet zeggen dat dat gebeurt.
Richard Peters
Deze manager lijkt niet gevoelig voor het wantrouwen van zijn mensen. Hij lijkt niet te snappen dat het wantrouwen is ontstaan door beschaamd vertrouwen in het verleden. Heeft de man ooit tegenover zijn eigen mensen erkend dat het management / de directie in een eerder geval een verandering heeft doorgevoerd waarover duidelijk andere toezeggingen waren gedaan? Uit het verhaal blijkt van niet, want het oude zeer komt gewoon weer naar boven. Da's een enorme misser van deze manager. Door destijds zoiets niet te erkennen en te bespreken met zijn team, door destijds geen standpunt in te nemen waarmee zijn mensen uit de voeten kunnen, heeft hij toen al het signaal afgegeven dat hij geschaad vertrouwen geen item vindt. Moet-ie vooral blijven doen, zo blijft hij zichzelf tegenkomen. Hij lijkt te willen vluchten voor deze mislukking maar de echte mislukking zit is zijn eigen gebrek aan integriteit, visie en betrouwbaarheid. Dat gebrek verdwijnt niet als hij vertrekt - hij neemt gewoon mee naar zijn volgende baan.

Wat hij beter kan doen is naar zijn mensen toe erkennen dat hij snapt waarom ze wantrouwend zijn en zijn mening geven over de vraag of het schaden van vertrouwen maar door mag blijven gaan. Als hij integer is stapt hij ook naar de directie om aan te geven dat zij er verstandig aan doet een oprecht signaal aan de medewerkers te geven. De directie mag wel eens erkennen dat het vertrouwen kennelijk geschaad is, dat ze dat begrijpen en dat ze daar voortaan 100% zuiver mee om zullen gaan. In sommige gevallen zal de directie daartoe niet bereid zijn, en dat is waarschijnlijk ook de reden waarom deze manager geen rechte rug maakt en liever zijn biezen pakt. Hij lijkt zich te gedragen als een niet-begrepen kind van ouders met een laag E.Q.

Kennis verdelen om minder kwetsbaar voor uitstroom te zijn? Het verdeel-en-heers principe wordt waarschijnlijk snel door de medewerkers doorgeprikt. Ze zullen niet van harte meewerken. Kennis verdelen als interventietool om van mensen een makkelijk vervangbaar productieinstrument te maken is niet integer. Maar kennis structureel verdelen als een manier om mensen meer vermogens te geven is wél integer en ook bijzonder nuttig voor de organisatie. Daar moet je structureel beleid van maken; kennis verdelen als interventietool - omdat je als management een bok hebt geschoten en de schade wilt beperken - zal niet werken.
Marjan de Ruyter
Soms waarderen medewerkers openheid door het management en het toegeven van fouten uit het verleden, soms wordt het ervaren als een bewijs van de incompetentie ('zie je wel') en komt de geloofwaardigheid helemaal op de tocht te staan. De keuze wanneer wel en wanneer niet open te zijn, vinden veel managers die ik ken lastig. Zeker als, zoals hier het geval is) de manager in kwestie niet betrokken is geweest bij de eerdere reorganisatie kan ik me voorstellen dat hij op zijn manier integer is door niet ten overstaan van zijn medewerkers zijn directie af te vallen. Ik ben het met je eens dat het belangrijk is om het gevoel van wantrouwen te erkennen en benoemen, en daar begrip voor te hebben. Om daarna niet in een inhoudelijke discussie terecht te komen over de beslissing van toen. Dat is een grote valkuil waar sommige managers instappen omdat ze zich in het vuur van de discussie weer persoonlijke aangevallen voelen. Ik betwijfel of deze manager wil vluchten voor zijn eigen mislukking. Dat er veel gevraagd word van zijn inschattingsvermogen, vaardigheden en mensenkennis is een ding wat zeker is.
Richard Peters
Ik ben het eens dat het voor deze manager of zijn directie geen zin heeft inhoudelijk in te gaan op een gemaakt fout van toen - dat was ook niet mijn suggestie. Je moet als directie/management echter in staat zijn te erkennen dat je je mensen niet correct hebt behandeld als je merkt dat zij dat zo hebben ervaren. En daarbij een visie geven op hoe het voortaan zal gaan. Als zij dat bewust uit de weg gaan, bang dat het gezien wordt als een bewijs van incompetentie, dan ligt in dat blote feit de échte incompetentie. De directie stelt daarmee het voorbeeld van "in deze organisatie zijn wij bewust niet open". Dat wordt de norm voor iedereen en levert altijd een verziekte cultuur op waarin mensen op alle niveaus hun fouten niet toegeven. Dat kan in een case als deze ook spelen. De cultuur is kennelijk zo verziekt en zo weinig open dat de directie nu zelf voor het probleem staat om de openheid te creëren die ze nodig heeft om haar echte, inspirerende en samenbindende leiderschap weer terug te nemen.

Toch is het scheppen van openheid en transparantie nodig, een onmisbare voorwaarde voor het creëren van een sterke, flexibele organisatie van verbonden mensen die elkaar steunen en vertrouwen, ook als er eens een fout wordt gemaakt. En het is mogelijk, ook vanuit een verziekte cultuur. Hoe? De boeken met cases, ook uit recente nederlandse literatuur, geven methoden aan die succesvol zijn gebleken. Laat je als manager hierdoor inspireren en heb dan het lef.
Eric Diekmann
Hoe ingewikkeld is het eigenlijk?

Ik ben het eens met Richard Peters, een zelflerende organisatie (top down) moet de reflecterende moed ten aanzien van haar eigen bedrijfshandelen bewaken, open communiceren en reflecterend vermogen bezitten!

Een coachend manager bewaard en bewaakt daarnaast de werksfeer op de werkvloer en stimuleerd de professionaliteit van de individuele werknemer waardoor vertrouwen en de productiviteit zal toenemen alsook ziekteverzuim afneemt!

En manager die vanuit carrière wensdenken handeld is per definitie schadelijk voor welk organisatie/bedrijf dan ook, alsook voor dividend uitkering op de middellange en lange termijn van aandeelhouders!

Een uiteenzetting met betrekking tot Machiavelli, Tsen Tsu en Von Clausewitz gaat mij te ver maar de gedachte dringt zich op!

Maar ja, de middelmaat regeerd!
Diederik Steeman
Lid sinds 2019
Ha Eric, een beetje flauw misschien, maar wie zich van de 'middelmaat' wil onderscheiden moet wel weten wanneer er een d of een t aan het einde hoort. Om je te helpen: een coachend manager bewaart en de middelmaat regeert. Ik kon het niet laten je er even mee te plagen. Een inkoppertje.