Klacht over leidinggevende genegeerd

In een groot bedrijf is Anton benoemd tot procesmanager. Hij heeft drie teamleiders onder zich en vijfenveertig medewerkers. Zijn leidinggevende is Johan. De teamleiders werkten aanvankelijk rechtstreeks onder Johan, maar die heeft het te druk gekregen met andere zaken, zoals relaties met de klant en landelijke bijeenkomsten om aangesloten te blijven op het beleid. De teamleiders hebben het niet zo op Johan.

In een groot bedrijf is Anton benoemd tot procesmanager. Hij heeft drie teamleiders onder zich en vijfenveertig medewerkers. Zijn leidinggevende is Johan. De teamleiders werkten aanvankelijk rechtstreeks onder Johan, maar die heeft het te druk gekregen met andere zaken, zoals relaties met de klant en landelijke bijeenkomsten om aangesloten te blijven op het beleid. 

De teamleiders hebben het niet zo op Johan. Ze noemen hem onder elkaar ‘Piet Papier’ omdat hij alles per mail doet en voortdurend achter zijn computer zit. Hun mening is dat een leidinggevende ‘op de vloer’ moet zijn. Medewerkers mopperen ook over hem omdat hij ze niet groet als hij ’s morgens binnenkomt. 

De teamleiders gaan met Johan praten. Die verklaart hun klacht ongegrond omdat hij erg tevreden is over de gedegen stukken die hij van Anton krijgt. Met die stukken scoort zijn afdeling goed bij het hogere eschalon. 

‘Jullie zijn er voor de mensen, Anton is er om daar een zakelijke sturing aan te geven. Dat doet hij goed. Als jullie mensen mopperen, ligt het aan jullie.’ 

De teamleiders schikken zich mokkend en druipen af met ontevreden gezichten. Mijn vraag is natuurlijk wat jullie ervan vinden. 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

matt van Gerwen
Ik kan me niet voorstellen, dat een leidinggevende een klacht ongegrond acht als het gaat om, dat de procesmanager zijn medewerkers niet begroet en te weinig interesse toond in hen. Het begroeten van elkaar en interesse tonen is een belangrijke factor voor een goede werksfeer. En het is een kleine moeite, waarmee veel gewonnen kan worden. Een teamgeest kan zo gecreeerd worden.
Mijn vraag is, wat is er werkelijk besproken en wat hebben de teamleiders naarvoren gebracht? In welke verhouding willen ze graag met elkaar omgaan?
Zijn de teamleiders naar Johan gegaan, met het idee dat hij dit voor hen moet fixen of om hen raad te geven of om hen bij te staan om met Anton een goede werkrelatie op te bouwen net zoals met Johan?
Bert Overbeek
Het komt vaker voor, Matt, dat mensen zich iets niet kunnen voorstellen dat toch gebeurd is. Dit was weer eens een onversneden praktijkvoorbeeld.