Interview met jonge baas (3): Han Botterhuis (Jan Dekker Internationaal)

Jonge bazen en oude bazen: wat komen ze tegen in de praktijk? Wat vinden ze leuk en lastig? En hoe pakken ze de dingen aan? Dat willen we graag weten. Vandaar dat u nu en dan een mini-interview op Jonge Bazen aantreft. Deze keer met Han Botterhuis (35), werkzaam bij Jan Dekker Internationaal te Wormerveer: 'Je hebt niet altijd zin om de ander te begrijpen'

-Hoe lang ben je al manager?Al zo’n zeven jaar. In 1995 begon mijn actieve professionele loopbaan. Ik werd  fulltime loonslaaf in de wereldeconomie. Twee jaar later kreeg ik mijn eerste leidinggevende functie aangeboden bij een bloemenexportbedrijf als box chef. Nu zullen ze dat met een duur woord “operational manager??? noemen. Mijn taak was het aansturen van de logistieke afdelingen en het innoveren van de ICT infrastructuur met behulp van zo’n 30 medewerkers.
In 2000 vervolgde ik mijn loopbaan bij de Verenigde Bloemenveilingen Aalsmeer (VBA) als business analist. Deze staffunctie heb ik twee jaar beoefend, waarna ik wederom een leidinggevende functie kreeg aangeboden, deze keer als chef ordermanagement.
In deze rol was ik verantwoordelijk voor het ordermanagement in besturing en innovatie, op een afdeling van in totaal 4 medewerkers.
Na 1 jaar ben ik vervolgens een nieuwe uitdaging aangegaan bij het logistiek bedrijf van de VBA als Chef AGP. De afdeling AGP was verantwoordelijk voor de geadresseerde goederenstroom binnen de VBA en bestond uit ongeveer 30 medewerkers. Twee jaar en een reorganisatie later werd de afdeling AGP opgeheven. Sindsdien werk ik  als Manager Supply Chain bij Jan Dekker International te Wormerveer. In deze functie ben ik nu ruim 1 jaar actief en draag ik de verantwoordelijkheid voor customer service, material management, warehousing en ICT.
Mijn werk heeft een internationaal karakter. Jan Dekker heeft buiten de hoofdvestiging in Nederland filialen in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje.
-Wat vind je de belangrijkste kant van leiding geven?Mensenkennis!Als je mensen weet te benaderen en te stimuleren dan heb je 70% van je vak onder controle. Zonder mensenkennis weet je niet hoe en wie je moet benaderen en al helemaal niet waarmee te stimuleren.
-Wat is leuk?  Wat is lastig?In de interactie met mensen heb je te maken met zeer veel verschillende karakters, culturen die je vanuit een ander perspectief naar bepaalde zaken laten kijken en in de confrontatie leer je jezelf ook steeds beter kennen. Dat is leuk. Aan de andere kant vreet het energie en heb je niet altijd zin om de ander te begrijpen. Dat vind ik minder.  
-Hoe beschrijven je mensen je? Hoe beschrijft je baas je?Mijn mensen vinden me doortastend, volhardend, dominant en gezellig. En mijn baas? Die vindt me analytisch. Hij prijst mijn brede zicht op zaken. Maar noemt me ook emotieloos in de mimiek. 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Bas Schenk
Wat fantastisch dat te horen dat mensenkennis de basis is van goed management. Veel direkteuren zijn van mening dat een manager ook of misschien wel juist , veel verstand van het produkt dat men voert moet hebben. Neen, neen, en nog eens neen! Managen is omgaan met mensen, meer niet! Het is wel mooi meegenomen als je verstand hebt van betreffende produkten, maar noodzakelijk beslist niet. Ik durf de stelling aan dat de genoemde 70% gerust gesteld kan worden op 85%!
Klasse Han!
Bert Overbeek
Tja. En ik ben het met Bas eens.
Henk Buschman
Hallo,
Erg leuk om via een tip over deze site te lezen over mijn vorige chef van de AGP stroom.De antwoorden op de vragen hierboven zijn herkenbaar en zeker waar . Ik heb hem leren kennen voordat hij bij ons chef werd als een serieuze vent die donders goed wist waarover hij het had.Vanuit mijn zoekersfunctie ben ik onder zijn leiding doorgegroeid naar proceskwaliteitsbegeleider. Op de vloer was ik zijn ogen en zijn oren.Operationeel gezien zaten we wel op één lijn en het was daarom fijn om met hem te mogen werken we wisten beiden waar we het over hadden dat vereenvoudigde onze gesprekken.Hij was een luisterd oor ,maar ook een inspirator om de zaken goed te doen.Han wide soms sneller dan de VBA aankon en deze wilde niet altijd de realiteit onder ogen zien vooral naar boven toe. Hij was een echte doorzetter en vasthoudend en dat zie je in wat hij tot nu toe bereikt heeft. Hij was voor vele een positieve bron van inspiratie.Ik zal hem daarom niet gauw vergeten ! Te gek Han , succes . Henk BTW
Bas Schenk
Henk, Han, Bert en ieder die dit leest : Eeen heeeeeeeel goed en gezond 2007!
Bert Overbeek
Jij ook, Bas. En zeer welgemeend, maar dat weet je wel.
Rita Costermans
Hallo Henk,

Ben jij de Henk Buschman uit Wilnis. Zoja? Wij zijn je telefoonnumer kwijt. Zou je ons kunnen bellen?

Vriendelijke groet.

Rita Costermans