Hoe gebruik je verandermanagers en –consultants? Deze vraag moet maar eens gesteld worden, vind ik. Op deze weblog zie je allerlei consultants reageren, die het wiel uitgevonden hebben. Ze vermelden hun mailadres en als je dan hun naam aanklikt kom je op hun website. Ze willen allemaal graag aandacht, werk en geld, dus weet waaraan u begint. In bedrijven zie je stromingen die moe zijn van gedrags- en cultuurveranderingsconsultants. Geen externen meer dus. Dat kost maar geld. En we kunnen het toch zelf?
Hoe gebruik je verandermanagers en –consultants? Deze vraag moet maar eens gesteld worden, vind ik. Op deze weblog zie je allerlei consultants reageren, die het wiel uitgevonden hebben. Ze vermelden hun mailadres en als je dan hun naam aanklikt kom je op hun website. Ze willen allemaal graag aandacht, werk en geld, dus weet waaraan u begint. In bedrijven zie je stromingen die moe zijn van gedrags- en cultuurveranderingsconsultants. Geen externen meer dus. Dat kost maar geld. En we kunnen het toch zelf. Deze zelfverzekerdheid is mede gebaseerd op het feit dat je gedragsverbeteringen moeilijk kunt meten. Het lijkt net of er tijdens de aanwezigheid van consultants niets is veranderd.
Vaak is dat niet zo. Consultants die zich met gedrag bezig houden, maken meestal het nodige los. Ze kunnen dat doordat ze niet gehinderd worden door de politieke belangen die in bedrijven aanwezig zijn. Ze benoemen de dingen waar de anderen over zwijgen, de sfeer verbetert vervolgens, alleen vergeten managers nogal eens door te schakelen op de voorstellen van externen. Doen ze dat wel, dan is er meestal snel terreinwinst. Consultants zien nu eenmaal dingen die managers vanwege hun belangen niet doorzien. Niet omdat ze zoveel briljanter of unieker zijn, maar omdat hun positie anders is.
Bovendien zijn directies door de aanwezigheid van externen vaak uitstekend geïnformeerd over de details in hun bedrijf. In de politieke belangenstrijd van managers gaat vaak veel openheid verloren, en daarmee zicht op wat er werkelijk gebeurd. Dan is het niet zo raar dat medewerkers MT’s gaan verwijten geen duidelijk beeld meer te hebben van de alledaagse werkpraktijk.
Ik zou ze dus niet wegdoen, die consultants, hoe hard u ook denkt het zelf beter te kunnen en hoe zeer uw managers ook verkondigen ‘zelf ook wel te kunnen bedenken wat externen bedenken’. (www.pitchersupport.nl)
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Een andere kunst is die van op tijd terug te gaan als consultant; niet steeds de betweter uithangen als mensen het oppikken. Je kunt het bestaande systeem alleen beinvloeden als je jezelf snel overbodig weet te maken.
Heel simpel en eerlijk:
Doelstelling 1 : Geld genereren (Het Doel; Eliyahu M.Goldratt isbn90-274-6700-5)op een juiste manier. Draag kennis over en neem op tijd afscheid. Hou contact.
Doelstelling 2 :Probeer zo lang mogelijk binnen te blijven en maak jezelf nooit overbodig. Omzet, omzet, omzet, omzet
Helaas zijn er maar al te vaak consultants die voor de laatste optie gaan.