Je kunt leren van andere culturen. En dat geldt zeker als je als trainer mensen in Nairobi een training geeft. Twee jaar geleden deed ik dat. Het leukste moment was het moment dat we de groep wilden helpen met het geven van feedback. Wij kwamen aan met een leuk pakketje 'westerse' feedbackregels.
Tijdens de presentatie vriendelijk knikkende deelnemers.
'Interesting' klonk het 'Very interesting'.
Maar toen we de oefeningen gingen doen, verscheen er een glimlach en zagen we weinig tot geen initiatief. Het werd al snel duidelijk dat niemand het ging doen. Het aanspreken, zoals het ons voor ogen stond, paste voor geen meter bij de Oost-Afrikaanse cultuur. Dus stelden we dat vast en vroegen hoe zij aanspreken dan zagen.
De antwoorden waren: 'de ander helpen' en 'voordoen'. Daar gingen we mee akkoord.
Achter de schermen zat er eerst iets van westers dedain bij ons.
'Dat gaan ze nooit leren' Totdat een van ons zei, dat hun manier misschien wel beter was dan die van ons.
Dat heeft bij mij flink doorgewerkt. Na meer dan 200 feedback trainingen gegeven te hebben, besloot ik dat ik een helpende houding in organisaties constructiever vond dan het tactvol vertellen aan de ander wat zijn verbeterpunt was. Ik stapte af van de modellen die we gebruikten, en spreek nu mezelf en anderen in organisaties aan door iets te constateren en hulp te vragen of aan te bieden.
En zo leer je dus van andere culturen. Als je er tenminste voor open staat. #feedback
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro
(Uit mijn boek "Schaamte en verandering")