E-mailcultuur

E-mail is een effectief communicatiemedium. Sinds de ontdekking van e-mail zijn we veel minder tijd kwijt aan vergaderen, overleggen, telefoneren etc. Zonder achter je bureau weg te hoeven kun je communiceren met de hele organisatie en alle externe relaties. Dat scheelt enorm veel tijd.

Discussieren met meerdere personen tegelijk, zonder dat moeilijk gedaan hoeft te worden over een (toch nooit te plannen) gemeenschappelijke overlegdatum. Snelle communicatie. Altijd (ook achteraf) duidelijkheid wat er gecommuniceerd is. Etc.
Waarom hoor ik dan zoveel mensen klagen over e-mail?
"Ik ben per dag een uur kwijt met het beantwoorden van e-mails."(Ja, en... is dat geen werk dan?)
"Zoiets doe je toch niet via de mail?!" (Hoezo niet?)
Wat vinden jullie van de tegenwoordige e-mailcultuur? Handig? Of irritant? Efficient? Of onbeschoft? Willen we meer e-mailen? Of e-mail liever afschaffen? En waarom dan wel/niet? 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO 

Jessica
“Ik ben per dag een uur kwijt met het beantwoorden van e-mails.???(Ja, en… is dat geen werk dan?) -->

1) een antwoord schriftelijk formuleren kost vaak meer tijd dan mondeling, want je moet veel beter opletten wat je precies schrijft (het kan ook nog eens tot in eeuwigheid bewaard worden)
2) je zit al gauw andermans werk te doen: het is o zo makkelijk even een vraag door te spelen per mail, als je niet oplet zit je uitzoekwerk te doen wat de afzender gewoon zelf had kunnen of moeten doen


“Zoiets doe je toch niet via de mail?!??? (Hoezo niet?)

Vandaag en gisteren weer tijd en ergernis kwijt geweest aan het oplossen van een wederzijdse irritatie, ontstaan door een mailconversatie. Kwestie van te snel reageren vanuit eigen referentiekader. Bij mondeling contact, even elkaars kamer binnenlopen dus, was het hele probleem niet ontstaan.

Iedere communicatiedeskundige weet dat de meeste communicatie nonverbaal loopt. Bij mail mis je dat. COnclusie: mail is prima om de cijfers of de vertrekdata door te geven, maar niet om standpunten aangaande project X uit te wisselen.
Carry
Toch hoor ik ook vaak dat mensen die iets persoonlijk proberen af te stemmen te horen krijgen 'zet maar even op de mail'. Dus er zijn toch mensen die e-mail fijn vinden. En er zijn toch echt voordelen te bedenken: Lezen en schrijven wanneer het jou uitkomt. Niet direct hoeven reageren maar even de tijd om na te denken. Minder kans iets te vergeten. Zeker weten dat je aan meerdere mensen dezelfde boodschap geeft. Etc. Alleen moeten we leren om bij e-mail van anderen niet zo snel van een slechte intentie uit te gaan.