Alle ballen op de lijn, want de lijn is 'in'

Columns

Lijncommunicatie is de communicatie via de hiërarchische lijnen van de organisatiestructuur. In vrijwel elke organisatie is dat het belangrijkste vehikel voor de interne communicatie. Deze lijncommunicatie omvat overlegvormen waarbij een manager met zijn teamleden periodiek onderwerpen bespreekt. Lijncommunicatie versterkt de binding met het bedrijf, iedereen krijgt dezelfde informatie te horen, problemen kunnen worden gedeeld en opgelost en er zit veelal een sociaal element in. Soms wordt gedacht dat sociale media of het intranet de functie van het overleg best over kunnen nemen, maar daar denk ik echt anders over.

De interne communicatie verbeteren

Ik zit vaak bij deze overlegvormen. Observeer hoe de manager dat voorzit en de deelnemers bijdragen (of niet). Natuurlijk zijn er managers di...

Edwin Tuin
Lijn communicatie is belangrijke formele communicatie, maar wat te denken van de rol van informele communicatie? Ik ben benieuwd hoe de verhouding van het belang tussen beide wordt beoordeeld.

Is het faciliteren van 'goede' lijn communicatie niet een rol van de lijnmanager en zou dat dus niet ook een belangrijke competentie moeten zijn? Support bij ingrijpende en gevoelige veranderprocessen door communicatie professionals is zeker geen overbodige luxe. Communicatie is een critical capability en verdient zeker aandacht!
Peter Benard
Belangrijk punt!

Idealiter zijn centrale en lijncommunicatie optimaal op elkaar afgestemd en versterken ze elkaar. In de praktijk blijkt dat inderdaad vaak bijzonder lastig.

De centrale boodschappen en middelen zijn per definitie bijna altijd ‘hoog over’ en focussen onder andere op het strategische kader dat voor iedereen binnen de organisatie van belang is.

De lijncommunicatie borduurt voort op deze strategische kaders en vult ze verder in. De ‘hoog over’ boodschappen worden uitgewerkt aan de hand van de informatiebehoeften van afdelingen en medewerkers. Maatwerk dus – iets dat de centrale communicatie lastig kan bieden.

Om de aansluiting tussen centrale en lijncommunicatie te optimaliseren – met als doel een perfecte samenwerking binnen de organisatie, gericht op het realiseren van de doelstellingen – is het nodig dat de centrale afdeling Interne Communicatie zich niet verschanst in een ivoren toren met een exclusieve focus op de boodschappen van het topmanagement.

In plaats daarvan is een actieve en structurele dialoog met de lijn (inclusief HR) noodzakelijk. In deze dialoog draait het om een optimale afstemming en timing van boodschappen. Ook het continu faciliteren van het lijnmanagement door de afdeling Interne Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol.

Op deze manier worden ‘hoog over’ boodschappen perfect vertaald naar de werkvloer en krijgen ze veel meer praktische betekenis voor de medewerkers. Iets dat met centrale boodschappen (meer winst, lagere kosten – elke interne communicatiespecialist kan ze dromen) bijzonder lastig is.

Geen ingewikkelde principes – maar je moet er wel wat voor doen!

Meer over Interne communicatie en samenwerking