Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Is het faciliteren van 'goede' lijn communicatie niet een rol van de lijnmanager en zou dat dus niet ook een belangrijke competentie moeten zijn? Support bij ingrijpende en gevoelige veranderprocessen door communicatie professionals is zeker geen overbodige luxe. Communicatie is een critical capability en verdient zeker aandacht!
Idealiter zijn centrale en lijncommunicatie optimaal op elkaar afgestemd en versterken ze elkaar. In de praktijk blijkt dat inderdaad vaak bijzonder lastig.
De centrale boodschappen en middelen zijn per definitie bijna altijd ‘hoog over’ en focussen onder andere op het strategische kader dat voor iedereen binnen de organisatie van belang is.
De lijncommunicatie borduurt voort op deze strategische kaders en vult ze verder in. De ‘hoog over’ boodschappen worden uitgewerkt aan de hand van de informatiebehoeften van afdelingen en medewerkers. Maatwerk dus – iets dat de centrale communicatie lastig kan bieden.
Om de aansluiting tussen centrale en lijncommunicatie te optimaliseren – met als doel een perfecte samenwerking binnen de organisatie, gericht op het realiseren van de doelstellingen – is het nodig dat de centrale afdeling Interne Communicatie zich niet verschanst in een ivoren toren met een exclusieve focus op de boodschappen van het topmanagement.
In plaats daarvan is een actieve en structurele dialoog met de lijn (inclusief HR) noodzakelijk. In deze dialoog draait het om een optimale afstemming en timing van boodschappen. Ook het continu faciliteren van het lijnmanagement door de afdeling Interne Communicatie speelt daarbij een belangrijke rol.
Op deze manier worden ‘hoog over’ boodschappen perfect vertaald naar de werkvloer en krijgen ze veel meer praktische betekenis voor de medewerkers. Iets dat met centrale boodschappen (meer winst, lagere kosten – elke interne communicatiespecialist kan ze dromen) bijzonder lastig is.
Geen ingewikkelde principes – maar je moet er wel wat voor doen!