- Interim management en verandermanagement
- Belangrijke eigenschappen voor interim managers
- Spanningsvelden tijdens een opdracht
- Competenties van interim managers
- Praktijkvoorbeeld 1: 'Waar ging het mis?'
- Praktijkvoorbeeld 2: 'Ik voel me gemangeld'
- Praktijkvoorbeeld 3: 'De problematiek overstijgt mijn opdracht'
- Professionaliseringsvragen van interim managers
- Succesvoorwaarden voor interim verandermanagers
- Tips voor de praktijk
Interim management en verandermanagement
Interim management is in de mode. In de nieuwe economie worden vaste verbanden steeds schaarser en worden steeds meer functies in tijdelijk (project) verband vervuld; ook managementfuncties. Interim managers vervullen voor een bepaalde tijd een openstaande managementfunctie. In de 80-er jaren deden zij dat vooral in crisissitu...
De 10 tips mogen boven elk interim-manager/veranderings-adviseur bed hangen.
De voorbeelden zijn concreet genoeg om een inzicht te krijgen in de problematiek en de vragen zowel als de tips zijn erg nuttig.
Allereerst een goed artikel! Goed leesbaar, interessant en leerzaam. Zelf wil een aspect toevoegen: de cultuur van de organisatie vs de cultuur van de interim. Alle veranderingsprocessen hebben te maken met "cultural change". Daarnaast kan een verandering alleen dán plaatsvinden wanneer de persoon (manager, interim of "key persons") zélf verandert of veranderen. Dit veranderen kan men leren, of beter "leren te leren". Daar cultuur veranderingen meerdere jaren nodig hebben om te doen plaatsvinden, ben ik van mening dat het leren van de organisatie om te leren een langduriger effect zal hebben.
Een gedegen onderzoek naar de cultuur van de organisatie en de wetenschap welke effecten dit veroorzaakt moet naar mijn mening toegevoegd worden als tip 1 aan uw tips.
Willem Kool
Project Manager
Real Solutions
rindien
ik zo zeggen ga zo door, jullie verdienen en pluimpje
Bij het lezen van bijgaand artikel moest ik denken aan jouw interimpraktijk en advies ambities.
Met vriendelijke groet,
Impect
Willem van Dalen
Ik ben ook blij te merken, dat de auteurs op zoek zijn naar professionalisme van het vak interim-management. Opmerkingen als "de grenzen tussen organisatieadviseurs, die verantwoordelijkheid nemen voor de implementatie en interim-managers, die tijdelijk deel uitmaken van de organisatie vervagen" zijn mij uit het hart gegrepen.
De aspecten "interim" en "verander-deskundige/consultant" krijgen aandacht. Wellicht is het ook de moeite waard aandacht te besteden aan de vraag: "wat is nu eigenlijk een manager ?"
Afhankelijk van de plek in de organisatie, spreekt mij aan: een coach bij het leren on the job en een facilitator. Dan zit ik op de lijn van Willem Kool: leer de organisatie te leren. Zou dit een (ik zeg met opzet "een" en niet "het") profiel van een interim-manager kunnen zijn ? Moet hij dan iemand zijn, die de organisatie iets leert, wat ze zelf moeilijk kan ?
En maakt hij - zowel de interimmanager als de manager - zichzelf dan weer overbodig ?
Dit artikel geeft op een aantrekkelijke manier aanleiding tot veel vragen in een richting, waar nog het een en ander te ontwikkelen valt. Graag hoor ik meer van de auteurs en/of SIOO op dit gebied !
Graag zou ik bij praktijktip 1 nog willen opmerken, dat een opdrachtgever niet altijd blij is met een diagnose-periode van een aantal weken.
Een wekelijkse update, waarbij eerste hypotheses en een planning al na een week worden teruggekoppeld, zorgen ervoor dat de volledige diagnose goed landt en voldoet aan de verwachtingen die de opdrachtgever heeft.
Gerrit Dekker
CIO Services