Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De 10 tips mogen boven elk interim-manager/veranderings-adviseur bed hangen.
De voorbeelden zijn concreet genoeg om een inzicht te krijgen in de problematiek en de vragen zowel als de tips zijn erg nuttig.
Allereerst een goed artikel! Goed leesbaar, interessant en leerzaam. Zelf wil een aspect toevoegen: de cultuur van de organisatie vs de cultuur van de interim. Alle veranderingsprocessen hebben te maken met "cultural change". Daarnaast kan een verandering alleen dán plaatsvinden wanneer de persoon (manager, interim of "key persons") zélf verandert of veranderen. Dit veranderen kan men leren, of beter "leren te leren". Daar cultuur veranderingen meerdere jaren nodig hebben om te doen plaatsvinden, ben ik van mening dat het leren van de organisatie om te leren een langduriger effect zal hebben.
Een gedegen onderzoek naar de cultuur van de organisatie en de wetenschap welke effecten dit veroorzaakt moet naar mijn mening toegevoegd worden als tip 1 aan uw tips.
Willem Kool
Project Manager
Real Solutions
rindien
ik zo zeggen ga zo door, jullie verdienen en pluimpje
Bij het lezen van bijgaand artikel moest ik denken aan jouw interimpraktijk en advies ambities.
Met vriendelijke groet,
Impect
Willem van Dalen
Ik ben ook blij te merken, dat de auteurs op zoek zijn naar professionalisme van het vak interim-management. Opmerkingen als "de grenzen tussen organisatieadviseurs, die verantwoordelijkheid nemen voor de implementatie en interim-managers, die tijdelijk deel uitmaken van de organisatie vervagen" zijn mij uit het hart gegrepen.
De aspecten "interim" en "verander-deskundige/consultant" krijgen aandacht. Wellicht is het ook de moeite waard aandacht te besteden aan de vraag: "wat is nu eigenlijk een manager ?"
Afhankelijk van de plek in de organisatie, spreekt mij aan: een coach bij het leren on the job en een facilitator. Dan zit ik op de lijn van Willem Kool: leer de organisatie te leren. Zou dit een (ik zeg met opzet "een" en niet "het") profiel van een interim-manager kunnen zijn ? Moet hij dan iemand zijn, die de organisatie iets leert, wat ze zelf moeilijk kan ?
En maakt hij - zowel de interimmanager als de manager - zichzelf dan weer overbodig ?
Dit artikel geeft op een aantrekkelijke manier aanleiding tot veel vragen in een richting, waar nog het een en ander te ontwikkelen valt. Graag hoor ik meer van de auteurs en/of SIOO op dit gebied !
Graag zou ik bij praktijktip 1 nog willen opmerken, dat een opdrachtgever niet altijd blij is met een diagnose-periode van een aantal weken.
Een wekelijkse update, waarbij eerste hypotheses en een planning al na een week worden teruggekoppeld, zorgen ervoor dat de volledige diagnose goed landt en voldoet aan de verwachtingen die de opdrachtgever heeft.
Gerrit Dekker
CIO Services