Bert Overbeek is management-trainer, team-coach en interim manager. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot hij na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen. Ook wilde hij de kwaliteit van zijn werk vergroten en hij had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren.
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Bert een originele management-denker en -schrijver was. Hij vroeg hem in 2006 of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het veelgelezen ManagementSite. Sindsdien schreef hij meer dan 2000 artikelen zeven managementboeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Vier boeken werden bestsellers en eindigden in de Managementboek top 5.
Overbeek vindt kennisdeling zo belangrijk, dat hij hier op Jongebazen de finesses van het managementvak deelt met zijn collega’s. Het is nodig in tijden van verandering. Aritificial Intelligence heeft dan ook volop zijn aandacht, maar vooral in combinatie met gedrag: wat wordt de rol van de mens straks en hoe kan hij zich daarop voorbereiden? Het gaat bij Bert trouwens niet alleen over AI. In zijn boek 'De Schakelaar' zet hij uiteen hoe hij vindt dat de manager van de toekomst zijn teams tot maximale prestaties kan leiden.
Correspondentie met Bert Overbeek gaat via icloud.com. Gewoon zijn naam in kleine letters ervoor en er is contact. Zijn website? bertoverbeek.com
Begin 2025 goed!
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden
50% korting op een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €100 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>
Om een antwoord te geven op de vraag en de deelvragen die u stelt, wil ik een aantal zaken op een rijtje zetten:.
Algemeen:
1. Het belangrijkste verschil tussen de overheid en het bedrijfsleven is het ontbreken van een prikkel om 'concurrerend' te werken. (efficiency, etc.). De overheid is gericht op rechtmatigheid en doel-matigheid.
2. De overheid heeft een (groot) aantal taken die ze voor haar burgers organiseert, bv. belastingen innen, de orde handhaven (geweldsmonopolie), vergunningen verlenen etc. Om meer te lezen over de zgn. morele stelsels (het handelsyndroom en het wachtersyndroom), lees ook <a title="Handel en Bestuur" href="http://www.nielshelsloot.nl/publicaties/vert1997.htm" rel="nofollow"><strong>Handel en Bestuur</strong></a> van <a title="Jane Jacobs in Wikipedia" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Jane_Jacobs" rel="nofollow">Jane Jacobs</a>.
3. Innovatie binnen de overheid is geen doel op zich. Er zijn wel initiatieven, zoals het innovatieplatform (waarover we op deze site ook schrijven), maar dat zijn uitzonderingen.
4. Ook het begrip innovatie, in <a title="Wat is sociale innovatie?" href="http://www.innovatieforganiseren.nl/2006/09/04/innovatieforganiseren/wat-is-sociale-innovatie/" rel="nofollow"><strong>dit korte artikel</strong></a> brengt Edwin Lambregts onderscheidt aan.
5. 'Planmatig innoveren' is een <a title="Oxymoron in Wikipedia" href="http://en.wikipedia.org/wiki/Oxymoron" rel="nofollow"><strong>oxymoron</strong></a><strong>.</strong> Lees ook <a title="Ambidexter management" href="http://www.innovatieforganiseren.nl/2007/04/29/innovatieforganiseren/ambidexter-management/" rel="nofollow"><strong>het interview</strong></a> met professor Henk Volberda over sociale innovatie en <a title="Portret van Henk Volberda" href="http://www.innovatieforganiseren.nl/2007/04/29/innovatieforganiseren/portret-van-henk-volberda/" rel="nofollow"><strong>het portret</strong></a> wat we van hem hebben gemaakt
De planningsfunctie bij de overheid (hoe en wat) + voorbeelden:
Planning en control
Binnen het bedrijfsleven wordt gewerkt met de Deming cirkel, het PDCA (Plan Do Check Act) model. Binnen de overheid wordt ook wel het VBTB (Van Beleidsvoorbereiding Tot Beleidsverantwoording) model gebruikt. Dit zijn ons inziens vergelijkbare modellen. De overheid werkt met een budgetstelsel. Dat wil zeggen dat de voorgenomen activiteiten worden gebudgetteerd. Als aan het einde van het jaar budget over is, dan wordt dat of snel uitgegeven en anders wordt het gewoon afgeboekt. Het daarop volgende jaar wordt het budget dan verlaagd. Dit is ook een belemmering om efficiency na te streven, want je wordt gestraft door het systeem.
Voorbeelden
Zoals al opgemerkt bij punt 2 heeft de overheid (waar dan ook) taken die ze uitvoert voor burgers en het bedrijfsleven. Omdat er naast beleid uitvoering ook veel projecten spelen binnen de overheid, is er wel veel ruimte voor 'innovatie componenten' binnen projecten. Een nieuw systeem (technisch) of bijvoorbeeld een nieuwe werkwijze (sociale innovatie).
Kijk ook eens bij <a title="website van Senter Novem" href="http://www.senternovem.nl/senternovem/" rel="nofollow"><strong>SenterNovem</strong></a>, die geeft elk jaar innovatievouchers aan ondernemers (een subsidie mogelijkheid).
Wedervraag:
In algemene bewoordingen heb ik antwoord proberen te geven op uw vraag, wellicht kunt u uw vraag nog iets nader specificeren, zodat we preciezer antwoord kunnen geven?
Met vriendelijke groet,
Richard Puyt
Het is bruikbaar.
Bedankt
John