HRM in moeilijke tijden

Welke gevolgen hebben economische veranderingen voor de HRM-praktijk? Leiden reorganisaties, fusies, overnames en noodzakelijke kostenreduceringen tot a-sociaal management? Hoe manoeuvreert de P&O-er door deze obstakels heen? Dat waren centrale thema's op het symposium van het P&O Platform, dat Gelderland Consulting Group (GCG) 28 maart j.l. organiseerde in de congreszaal van FC-Utrecht-stadion Galgenwaard in Utrecht.

P&O Platform Coördinator drs. Judith Caanen (GCG) opende het symposium en omkaderde het thema. Zij noemde onder meer de globalisering en snelle technologische ontwikkelingen als oorzaken voor de minstens zo snelle veranderingen waaraan P&O onderhevig is.

Sleutelpositie P&O
Senior Consultant Astrid Tempel (GCG) ging dieper in op deze oorzaken en noemde ook ...

Malaki Zuleika Creos
Ik ben vierdejaars studente Personeel en Arbeid aan de Haagse Hogeschool en momenteel ben ik bezig met mijn scriptie over het belang van Investors in People. Het keurmerk van strategisch personeelsbeleid. IiP is ontstaan vanwege de economische situatie in de UK begin jaren negentig. Het heeft volgens de organisaties geholpen. Denkt u dat IiP iets kan betekenen voor HRM in moeilijke tijden (Nederland) en de rol van P&O en de lijn?
Bas
P&O is in principe geen core business en de lijn is naar mijn mening ook geen plaats om P&O in te herbergen. Het hele intergraal management verhaal is een beetje te ver doorgevoerd. Het lijkt wel of alle verantwoordelijkheden in een zo operationeel mogelijke echelon moet worden geplaatst.

Onzin, er zijn veel bedrijfsvoeringaspecten die centraal geregeld moeten worden. Anders krijg je allemaal verschillende interpretaties en werkt men binnen een organsisatie totaal lang elkander heen. Met name een zeer belangrijk onderdeel als P&O moet centraal worden geregeld anders wordt het een puinhoop.

Ik zou graag wat voordelen horen van een P&O club in de lijn.

Bas Parlevliet
Student MER
peter
na een half uur zoeken heb ik nog steeds geen lijn - staf organisatie gevonden dat moet er nog op.
Harry Bijl
Ik heb gewerkt in de rol van lijnmanager en van P&O adviseur.
Heb aan beide kanten ervaring, en zie dat ik als adviseur steeds meer op hoofdlijnen en als bewaker bezig ben, en meer beperkt bezig ben in de uitvoering wat betreft directe contacten. Voor mijn vak is dat een verbetering, al zie ik dat de controle ( voorkomen van sinterklaas-gerdag bij leidinggvenden) veel tijd vergt.

Mijn conlcusie is dat ik vind dat het idee van integraal management mank gaat aan de interne spanningen door de veelheid van rollen die een leidinggevende op zijn/haar bord krijgt.

Om succesvol te zijn als leidinggevende is een beperkt takenpakket ( u weet wel: core bussiness) helderder voor leidinggevende en medewerkers. Dat je dan een aantal zaken bij P&O afdelingen belegt getuigt alleen maar van helder verstand; ontslagrecht, ARBO, UWV en opleidingen zijn dermate complex dat een gespecialiseerde club in je organisatie geen overbodige luxe is.

Voor de tijd die je besteedt aan deze werkzaamheden - en vaak is het wettelijk verplicht - kun je beter een spcialist inhuren dan een leidinggevende inzetten die zich eerst de materie moet eigen maken, en daarnaast ook nog eens veel tijd en aandacht verliest aan niet- primaire taken.

De vraag blijft dan voor mij, of je als organisatie beter af bent met een eigen P& O afdeling, of dat je vanwege de enorme veranderingen op tal van gebieden dit liever uitbesteedt ( vergelijk het IIP verhaal).

Meer over Human Resources Management