Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Tja.
Merci voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens. SMD is voor het HR management dan ook een prachtig middel om de lijnmanagers, in teams, zelf te laten werken aan de strategische plannen (en daarna uitvoeren). Mits uiteraard gedragen door het bestuur van de organisatie.
Leuk iets te lezen over SMD. En handig om dat in een tijd van laagconjunctuur te doen. Want als de bomen tot in de hemel reiken, wie let dan op een paar euro's? Het zijn overigens niet alleen de euro's die verspild worden!
Er is toch al zo'n discussie ontstaan over al dan niet uitbesteden van HR en hoort dit nu tot je core-business of niet. Als je het over de strategie hebt, heb je het ineens heel erg over core-business, nietwaar? SMD zie ik als (integraal) onderdeel van die strategie, die via het tactische niveau moet worden geoperationaliseerd. Dus door het lijnmanagement, ondersteund door een HR-stafafdeling. Het allermooiste zou mij lijken om alle ondersteunende (staf) diensten in één servicebureau onder te brengen (een beetje uitbesteden, maar toch niet echt) en de lijn daarmee "dwingen" om vragen en opdrachten helder te formuleren, afgeleid van het strategische beleidsplan, dat door gezamenlijke inspanning van lijn en staf tot stand is gekomen.
Reorganisaties zijn dan ook geen gebeurtenissen, die een organisatie (mensen, dus) overkomen, maar onderdeel van voortdurende ontwikkeling en verbetering (zowel op organisatieniveau als op individueel niveau). voorlopig werk genoeg als je hierop een SMD -plan maakt. En wie dat gaat uitvoeren? Maakt dat iets uit, zolang de strategie helder is?
Groeten van Joke van Galen