HR en de bottom line

Columns

De wereld verandert continu, HR loopt daar vaak achteraan

De wereld –en het zaken doen in deze wereld– is aan het veranderen. Dit is een uitspraak die je nog steeds veel hoort. Vreemd eigenlijk, want inmiddels moeten we toch wel weten dat dit niets nieuws is. Sinds de start van de industriële revolutie eind 19e eeuw tot het huidige trieste economische klimaat, is verandering een continu proces. Het ondernemen/ besturen in deze wereld is dus geen statisch, maar een organisch proces. Het HR beleid van veel organisaties probeert, vaak met terugwerkende kracht, op deze veranderingen in te spelen.

HR wordt gedwongen een bijdrage aan de bottom line te leveren

Onder invloed van bekende experts, zoals Dave Ulrich (www.daveulrich.com), ‘proberen’ HR afdelingen een steeds grotere bijdrage te leveren...

Richard Koopman
OK. Gaan we het dan ook nog eens een keer hebben over lijnmanagment dat altijd de mond vol heeft van 'bottom-line' denken, maar niet in staat is jaarlijks hun doelen te verwezelijken, alle strategische plannen ten spijt. Over alle mislukte ERP implementaties, Balanced scorecard blunders? Projecten doordrukken waarvan iedereen weet dat ze onhaalbaar zijn? Want als de (lijn)voorgangers van Scheepbouwer wat meer bottom-line gewerkt zouden hebben had KPN wellicht deze rotzooi niet gehad.
Tja.

Marco Schreurs
Auteur
Beste Richard,

Merci voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens. SMD is voor het HR management dan ook een prachtig middel om de lijnmanagers, in teams, zelf te laten werken aan de strategische plannen (en daarna uitvoeren). Mits uiteraard gedragen door het bestuur van de organisatie.
Paul Jansen
'Het probleem' is nou juist dit soort geluiden; dat een complex en historisch zo gegroeid paradigma van en over de HR-discipline met een enkele verandering, hoe belangrijk ook, volledig opgelost kan worden. Die indruk wekt deze column. Let wel: de bijdrage van SMD is potentieel groot! Maar niet op zichzelf. De contradictio in terminus zit hier vooral in de ingebouwde versterking van het onderscheid tussen HR en de rest van de organisatie. En, zoals Richard Koopman ook al aangaf, 'dan lust ik nog wel peultjes'. En ja, het misslaan van de plank is het lot van elke poging om een analyse van een complex probleem te verwoorden in termen van een simpele oplossing. Kortom: goede column over de voordelen van SMD. U gaat (alleen) daarmee echter de oorlog niet winnen.
Paul Jansen
'Het probleem' is nou juist dit soort geluiden; dat een complex en historisch zo gegroeid paradigma van en over de HR-discipline met een enkele verandering, hoe belangrijk ook, volledig opgelost kan worden. Die indruk wekt deze column. Let wel: de bijdrage van SMD is potentieel groot! Maar niet op zichzelf. De contradictio in terminus zit hier vooral in de ingebouwde versterking van het onderscheid tussen HR en de rest van de organisatie. En, zoals Richard Koopman ook al aangaf, 'dan lust ik nog wel peultjes'. En ja, het misslaan van de plank is het lot van elke poging om een analyse van een complex probleem te verwoorden in termen van een simpele oplossing. Kortom: goede column over de voordelen van SMD. U gaat (alleen) daarmee echter de oorlog niet winnen.
Joke van Galen
Beste Marco,
Leuk iets te lezen over SMD. En handig om dat in een tijd van laagconjunctuur te doen. Want als de bomen tot in de hemel reiken, wie let dan op een paar euro's? Het zijn overigens niet alleen de euro's die verspild worden!
Er is toch al zo'n discussie ontstaan over al dan niet uitbesteden van HR en hoort dit nu tot je core-business of niet. Als je het over de strategie hebt, heb je het ineens heel erg over core-business, nietwaar? SMD zie ik als (integraal) onderdeel van die strategie, die via het tactische niveau moet worden geoperationaliseerd. Dus door het lijnmanagement, ondersteund door een HR-stafafdeling. Het allermooiste zou mij lijken om alle ondersteunende (staf) diensten in één servicebureau onder te brengen (een beetje uitbesteden, maar toch niet echt) en de lijn daarmee "dwingen" om vragen en opdrachten helder te formuleren, afgeleid van het strategische beleidsplan, dat door gezamenlijke inspanning van lijn en staf tot stand is gekomen.
Reorganisaties zijn dan ook geen gebeurtenissen, die een organisatie (mensen, dus) overkomen, maar onderdeel van voortdurende ontwikkeling en verbetering (zowel op organisatieniveau als op individueel niveau). voorlopig werk genoeg als je hierop een SMD -plan maakt. En wie dat gaat uitvoeren? Maakt dat iets uit, zolang de strategie helder is?
Groeten van Joke van Galen
Richard Koopman
Beste Marco. Het probleem van deze tijd is dat pragmatisme het toverwoord is. Oplossingen moeten vooral pragmatisch zijn. Strategische plannen gaan al snel de kast in omdat we toch het eind van het jaar moeten 'plussen'. Paniek! Wanneer realiseren we ons nu eens dat de wereld een chaos is en dat we dobberen op de golven en niet kunnen voorspellen uit welke wind noch de stroming komt. In alle jaren dat ik werk heb ik nog geen 1 sales-, market, of business plan zien werken tot het gewenste resultaat (volgend jaar beter!): Bij geen van de ondernemingen waar ik heb gezeten overigens... En laten we eerlijk zijn: Er zijn weinig bestuursleden en managers met visie. En HR grijpt te makkelijk naar de veiligheid van procedures en regels. Daarin onderscheiden ze zich helaas niet van de doorsnee lijnmanagers! Probeer maar eens een MD potential los te krijgen uit een business unit. ' Van onze mensen afblijven' (want anders moet er weer een gat worden opgevuld en da's teveel moeite..Opportunisme alom!
Richard Koopman
Beste Marco. Het probleem van deze tijd is dat pragmatisme het toverwoord is. Oplossingen moeten vooral pragmatisch zijn. Strategische plannen gaan al snel de kast in omdat we toch het eind van het jaar moeten 'plussen'. Paniek! Wanneer realiseren we ons nu eens dat de wereld een chaos is en dat we dobberen op de golven en niet kunnen voorspellen uit welke richting de wind of de stroming komt. In alle jaren dat ik werk heb ik nog geen 1 sales-, market, of business plan zien werken tot het gewenste resultaat (volgend jaar beter!): Bij geen van de ondernemingen waar ik heb gezeten overigens... En laten we eerlijk zijn: Er zijn weinig bestuursleden en managers met visie. En HR grijpt te makkelijk naar de veiligheid van procedures en regels. Daarin onderscheiden ze zich helaas niet van de doorsnee lijnmanagers! Probeer maar eens een MD potential los te krijgen uit een business unit. ' Van onze mensen afblijven' (want anders moet er weer een gat worden opgevuld en da's teveel moeite..Opportunisme alom!

Meer over Personeelsbeleid