De wereld verandert continu, HR loopt daar vaak achteraan
De wereld –en het zaken doen in deze wereld– is aan het veranderen. Dit is een uitspraak die je nog steeds veel hoort. Vreemd eigenlijk, want inmiddels moeten we toch wel weten dat dit niets nieuws is. Sinds de start van de industriële revolutie eind 19e eeuw tot het huidige trieste economische klimaat, is verandering een continu proces. Het ondernemen/ besturen in deze wereld is dus geen statisch, maar een organisch proces. Het HR beleid van veel organisaties probeert, vaak met terugwerkende kracht, op deze veranderingen in te spelen.
HR wordt gedwongen een bijdrage aan de bottom line te leveren
Onder invloed van bekende experts, zoals Dave Ulrich (www.daveulrich.com), ‘proberen’ HR afdelingen een steeds grotere bijdrage te leveren...
Tja.
Merci voor je reactie. Ik ben het helemaal met je eens. SMD is voor het HR management dan ook een prachtig middel om de lijnmanagers, in teams, zelf te laten werken aan de strategische plannen (en daarna uitvoeren). Mits uiteraard gedragen door het bestuur van de organisatie.
Leuk iets te lezen over SMD. En handig om dat in een tijd van laagconjunctuur te doen. Want als de bomen tot in de hemel reiken, wie let dan op een paar euro's? Het zijn overigens niet alleen de euro's die verspild worden!
Er is toch al zo'n discussie ontstaan over al dan niet uitbesteden van HR en hoort dit nu tot je core-business of niet. Als je het over de strategie hebt, heb je het ineens heel erg over core-business, nietwaar? SMD zie ik als (integraal) onderdeel van die strategie, die via het tactische niveau moet worden geoperationaliseerd. Dus door het lijnmanagement, ondersteund door een HR-stafafdeling. Het allermooiste zou mij lijken om alle ondersteunende (staf) diensten in één servicebureau onder te brengen (een beetje uitbesteden, maar toch niet echt) en de lijn daarmee "dwingen" om vragen en opdrachten helder te formuleren, afgeleid van het strategische beleidsplan, dat door gezamenlijke inspanning van lijn en staf tot stand is gekomen.
Reorganisaties zijn dan ook geen gebeurtenissen, die een organisatie (mensen, dus) overkomen, maar onderdeel van voortdurende ontwikkeling en verbetering (zowel op organisatieniveau als op individueel niveau). voorlopig werk genoeg als je hierop een SMD -plan maakt. En wie dat gaat uitvoeren? Maakt dat iets uit, zolang de strategie helder is?
Groeten van Joke van Galen