Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Uiteindelijk gaat het hier ook weer om het verschil tussen "data" en "informatie". Uit data kun je verschillende soorten informatie afleiden. Elk ERP systeem vereist echter al dat je data onder een bepaalde noemer opslaat, al is het maar wegens de keuze van de manier van boekhouden, waardoor het al een stukje informatie wordt (vergelijk het met de tags in XML).
Als je dan die data echter als zgn. ruwe data gaat beschouwen en er een andere berekeningsmethode op loslaat in casu ABC, dan heb je natuurlijk het reële risico dat je resultaten niet zuiver zijn. M.a.w. eerst dient de datastructuur van het ERP systeem gevalideerd te worden of er wel ABC op losgelaten kàn worden.
Of om het met kruidenierstermen te zeggen: als je gewoon een kasboek bijhoud, dan kun je ook niet even je rentabiliteit gaan bereken, daarvoor moet je de data (inkomsten, uitgaven) eerst in analytische boekhouding gieten.
Deze KPI's zijn centraal opgesteld en betekenen overal hetzelfde.
Een voorbeeld: vroeger was bruto productie in de vestigingen in NL een heel ander cijfer dan in de vestigingen in Duitsland. Er werden andere gegevens genomen zodat er soms een heel verkeerd beeld werd gecreeërd. Nu weet iedereen waar het over gaat als je het over bruto productie hebt.
Wanneer ik dan vraag om mij uit te leggen wat zij zien en hoe zij tot de conclusie komen dan moet ik mij vaak inhouden om niet meewarig mijn hoofd te schudden.
Het probleem zit in het gegeven dat de meeste niet weten wat fundamenteel boekhouden is en een zeer magere kennis van Bedrijfseconomie. Ze weten alles van ratio's maar weten niet hoe het werkt en wat het effect is. De analyse wordt vaak beperkt tot 'is het boven of onder de 1'.
Vergelijk het maar met de stuurman van vroeger en die van nu. Vroeger kon de stuurman waar ook ter wereld zijn plaats bepalen met passer en sextant. Dat kon hij alleen doen omdat het kennis vereist van de stand van de zon en sterren, hoekmeting en al wat dies meer. Complexe materie maar zeer essentieel. De stuurman van vandaag -en dan bedoel ik niet de beroeps maar de jachteigenaren- hebben allemaal een GPS en menen dus te kunnen navigeren. Dit berust dat op een misverstand. Zodra de GPS uitvalt en men terug moet grijpen op fundamentele navigatie, dan zijn zij verdwaald. En zo is het ook met ERP. Het is een zeer handig hulpmiddel maar o zo gevaarlijk in de handen van managers die menen te weten wat cijfers zeggen.