Hoe breng je jouw strategie tot leven?

Columns

De situatie en de oorzaken

Het is een decennia-oud probleem: wat de bedrijfsstrategie voorspelt en de effectieve realisering, liggen mijlenver uit elkaar. Dat kan positief en negatief zijn. Soms kom je interessante opportuniteiten tegen en neemt je bedrijf een vaart die je niet zag aankomen, maar meestal wanneer strategische planning niet blijkt te resulteren in de voorspelde resultaten, gaat het over prestaties die onder je verwachtingen liggen. Het potentieel dat je zag tijdens het opstellen van je strategie blijkt niet gerealiseerd. Wanneer je bedrijf zijn strategie niet kan realiseren ga je op zoek naar verklaringen. Je analyseert de executie, maar eigenlijk ligt het probleem niet bij een bepaald deel van de bedrijfsstructuur, maar bij de tussenstappen die je moet nemen om tot executie...

Peter van Dusseldorp
Goed artikel. Een Doelen-inspanningen - netwerk (DIN) kan ook goed helpen om de executie te preciseren op teamniveau.
Noppe Mauritz
Lid sinds 2019
Strategie is het realiseren van een voordeel op de concurrentie,waardecreatie maar in het combineren en coördineren van de vele activiteiten wil men die operationele activiteiten verbeteren. De rol van de mens, de bedrijfscultuur, het leren in organisatie, het psychologisch vermogen in een onderneming blijft onderbelicht.
'Pitching and Promising 'lijkt nog het enige kanaal waarmee de HRM departementen kunnen overreden maar niet overtuigen '.Wat willen we (keuzes); wat kunnen we ( potentie, capaciteiten vaardigheden) en wat willen we kunnen. Zo eenvoudig zou het moeten zijn..
Maar het doorzettingsvermogen of de koppigheid ervaren we alleen nog in goed geleide familiebedrijven,vrezen we ..

Meer over Strategie