Het spanningsveld in een notendop: medewerkers vinden dat veranderplannen veel te weinig over hun worstelingen gaan, maar er wordt wel van hen verwacht dat ze de plannen zullen steunen en ernaar zullen handelen. Dat is vragen om moeilijkheden. Veel organisaties beginnen bij de uitvoering van hun veranderplannen daarom al direct met een valse start.
Wat ook niet helpt, is dat medewerkers doorgaans het gevoel krijgen opgedrongen dat zij de oorzaak zijn van een veranderplan. ‘Ze moeten zakelijker worden’, ‘meer vanuit de klant gaan denken’ of ‘meer met elkaar samenwerken’. Dat is objectief aan te tonen via te hoge kosten, matige klantbeoordelingen of fouten door miscommunicatie. Dan is het toch duidelijk dat medewerkers het anders moeten gaan doen?
Naast het feit dat medewerkers zich door zo’...
Ik zou hieraan willen toevoegen dat professionals en leidinggevenden vanuit een ander perspectief naar hun worstelingen kijken.
- Waar de medewerker primair op zoek is naar een veilig sociaal systeem waarin hij of zij geld kan verdienen om in het weekend leuke dingen te doen met het gezin,
- is de professional op zoek naar een omgeving waarin hij of zij kan leren, zich ontwikkelen en dat voor anderen mogelijk maken,
- en is de leidinggevende (inclusief de directeur) op zoek naar een omgeving waar ze resultaten kunnen behalen.
Elk perspectief heeft zo zijn eigen effect op hoe het veranderplan betekenis krijgt en hoe je communicatie wordt geïnterpreteerd.
Door vanuit oog voor het geheel deze perspectieven te verenigen in de verandering maak je voor zowel medewerkers op de vloer, professionals als leidinggevenden de verandering sociaal aanvaardbaar en stel je ze in staat om voor jouw plan te gaan.
Ongetwijfeld krijg ik als buitenstaander niet alle details mee via de media, maar het beeld dat duidelijk wordt geschetst is van een organisatie die niet of niet adequaat reageert op signalen van medewerkers over onduidelijke en of onwenselijke werksituaties.
Het delen van (een onderscheidende) visie waar eenieder zijn rol en inbreng kan hebben/krijgen in de uitvoering ervan is de volgende stap.
Hierin zijn de vier genoemde vragen uiteraard van belang.
Paul Kruijssen,
Merk- & Identiteitbouwer