Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Ik zou hieraan willen toevoegen dat professionals en leidinggevenden vanuit een ander perspectief naar hun worstelingen kijken.
- Waar de medewerker primair op zoek is naar een veilig sociaal systeem waarin hij of zij geld kan verdienen om in het weekend leuke dingen te doen met het gezin,
- is de professional op zoek naar een omgeving waarin hij of zij kan leren, zich ontwikkelen en dat voor anderen mogelijk maken,
- en is de leidinggevende (inclusief de directeur) op zoek naar een omgeving waar ze resultaten kunnen behalen.
Elk perspectief heeft zo zijn eigen effect op hoe het veranderplan betekenis krijgt en hoe je communicatie wordt geïnterpreteerd.
Door vanuit oog voor het geheel deze perspectieven te verenigen in de verandering maak je voor zowel medewerkers op de vloer, professionals als leidinggevenden de verandering sociaal aanvaardbaar en stel je ze in staat om voor jouw plan te gaan.
Ongetwijfeld krijg ik als buitenstaander niet alle details mee via de media, maar het beeld dat duidelijk wordt geschetst is van een organisatie die niet of niet adequaat reageert op signalen van medewerkers over onduidelijke en of onwenselijke werksituaties.
Het delen van (een onderscheidende) visie waar eenieder zijn rol en inbreng kan hebben/krijgen in de uitvoering ervan is de volgende stap.
Hierin zijn de vier genoemde vragen uiteraard van belang.
Paul Kruijssen,
Merk- & Identiteitbouwer