Les 1 voor wie als bedrijf graag in de media wil: bedenk een onderzoekje dat als een bom uiteenspat in de smoeltjes van argeloos Nederland. Het beste scoor je als je een taboe doorbreekt of een minderheid aanpakt, nou ja, als het maar dwars is.
Hersens mobiele bellers na twee jaar pap met de onderkop Lekkende kerncentrale veiliger dan smartphone komt geheid op de voorpagina. Ook gegarandeerd succes: Homofiele werknemer lui en recalcitrant met als subtitel Bedrijven geconfronteerd met nieuw fenomeen: de weigermanager.
Moeilijk is het allemaal niet. De vrije pers staat klaar, als schooljongens voor voetbalplaatjes bij Albert Heijn. Niemand die wat checkt. Een persbericht met verwijzing naar een ‘recent uitgevoerd onderzoek’ volstaat.
Laatst was er weer zo’n onderzoek. Wat zeg ik? Een br...
Zie hiervoor het volgende artikel: http://bashoorn.nl/2012/02/13/met-minder-mensen-bereik-je-meer/
Men werkte gewoon thuis binnen de afgesproken tijden en met de afgesproken kwaliteit. Dus geen probleem. Kwestie van vertrouwen. Sinds ik vorig jaar de ABN Amro verliet zijn de ervaringen hetzelfde: de productiviteit is veel hoger, je wordt veel minder afgeleid (ik zat de laatste 4 jaar op een kantoortuin) en dankzij technieken van de 2-urigewerkdag doe ik veel meer in minder tijd. Met partners over de gehele wereld.
Bovendien is het energieniveau hoger: ik vergader veel minder, email veel minder en besteed minder (zeg maar "geen") tijd aan zinloze/oeverloze activiteiten, discussies en politiek gedoe. En hetzelfde geldt voor anderen in dezelfde positie.
Het nieuwe werken is gewoon een kwestie van vertrouwen en loslaten. Van nieuwe leiders. Helaas hebben veel managers nog de houding van "ik moet ze kunnen zien anders doen ze niets". Kortom. Het nieuwe werken kan en moet.
Mvg
Tony
Twitter: @2urigewerkdag