Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Sinds 20 jaar woon en werk ik in zuid Duitsland maar was 2017 voor één jaar terug in N.L. Ik dacht dat ik voor altijd terug was dus ik dook er weer helemaal in. In dat jaar ben ik ontzettend tegen regeltjes, en proceduren gestoten. En zodra je een beetje buiten de boekjes valt draait alles vast. Niemand kan zelf iets bedenken of doen geen beweging geen eigen oplossing mogelijk. Of het nu bij de gemeente was of de school voor mijn zoon, of bij de bank telkens stootten de medewerkers aan grenzen en gaven de proceduren en de regels het laatste woord. Ik kreeg nooit iemand te spreken die zijn eigen hoofd (competentie) mocht gebruiken. Veel angst ook. Veel antwoorden als: nee, dat kunnen we niet meer, dat mogen we niet meer.
Dat is in het hierarchiesche Duitsland toch wel wat vrijer. Ik zie als trainer en coach heel wat organisatie’s van binnen en ja, ze zijn niet zo joviaal als in N.L en vaak hebben ze het woord service nog niet begrepen, maar je krijgt wél telefoon nummers (in NL meestal niet. vaak geautomatiseerd) je krijg ook mensen te spreken en ze nemen nog beslissingen op eigen verantwoordelijkheid. HEERLIJK.
Als in een horizontale hiërarchie de regels de baas zijn, dan gaat er iets grondig mis. Ik ben voor meer eigenverantwoording van medewerkers en zeggenschap op basis van competentie.
Erg bedankt voor je reactie.
Ik herken voor 100% wat je beschrijft. De regels hebben in ons land de macht overgenomen, zelfs managers hebben het nakijken, laat staan medewerkers. Het leidt zoals je aangeeft tot apathische en bange medewerkers die de klant/burger liever in de kou laten staan dan zelf risico te lopen.
Leerzaam is dat je ervaringen in het behoorlijk formele Duitsland beter zijn. Nederland moet oppassen!
Paul Verburgt