Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Onlangs afscheid genomen als interim ict manager van KLIQ en bart le blanc is een zegen voor de organisatie. KLIQ had echt zo iemand nodig na de oude arbeidsvoorzineningscultuur. Leuk verhaal met veel herkenningspunten
mvg
Ronald
Maar gaandeweg het stuk groet ook de irritatie en vind ik Vergouw we erg braaf. Is die dienstverlening van Kliq echt zo geweldig? Gaat het alleen om de administratieve processen? En wordt iedereen die niet meegaat er echt uitgegooid? Waarom geloof ik hier zo weinig van? Ik begrijp best dat dit soort topmensen niet vrijwillig op de grill gaat liggen, maar kan Vergouw niet nog wat kritischer doorvragen? Nu is het wel erg een 'wat zijn wij geweldig-show'. Geef wat meer tegengas en de volgende verhalen worden nog beter!
Dank voor de positieve en opbouwende reaktie. Voor een lijst met 'grill-bare'-topmanagers sta ik altijd open. Er staat overigens nergens dat mensen 'eruit gegooid' worden, maar wel dat ze 'hun heil' ergens anders moeten zoeken. Een subtiel, maar niettemin belangrijk en niet alle tekstueel verschil. Le Blanc steekt denk ik daarnaast wel degelijk de hand in eigen boezem. Maar het kan en hoeft in mijn ogen niet alleen maar kritisch te zijn, maar ook informatief. Daarnaast gelden de beperkingen van het Internetmedium (+/- 1500-2000 woorden maximaal, inclusief wat en wie is...). Het kan natuurlijk altijd beter en ik zal met jouw reaktie in de toekomst dan ook rekening houden.
vriendelijke groet,
Gyuri
Ook vraag ik mij af in hoeverre het voor KLIQ interessant kan zijn om in individuele gevallen "deals" te sluiten met organisaties en/of
bureaus die al langer commercieel actief zijn op de markt. Ik denk dan aan W&S-bureaus en headhunters. Wellicht eerst eens uitproberen in het eigen,reeds bestaande, netwerk. Misschien een idee om dit eens verder te ontwikkelen?
Een ding is zeker, met de goede inzet en creativiteit en met zo weinig mogelijk administratieve "ballast" kunnen de medewerkers van KLIQ mee helpen bouwen aan een organisatie die een prominente plaats gaat innemen op deze al zo drukke markt!
Communictie via dit medium is natuurlijk een belangrijke bijdrage maar er zijn natuurlijk meer noodzakelijke mogelijkheden in de communicatie bijv. vestigingen bezoeken e.d..
Metaforisch gezien: "wij zijn een trein die van richting verandert. De rail staan daarbij door de middenpunt vliedende kracht onder druk. De dwarsliggers zijn dan juist zo belangrijk bij het op de rails houden van de trein. Met dwarsliggers bedoel ik de mensen die met kritische en creatieve geluiden komen die vaak waaardevol kunnen zijn maar niet als zodanig worden ervaren.
Ik zie dat er meestal wel een positieve intentie is.
Afspraak is afspraak staat hierboven! Afspraak was dat we m.i.v. januari zouden beschikken over een goed geautomatiseerd systeem. Helaas, maar de opdracht tot verbetering is uitgezet!? Hoe nu verder? Wie is verantwoordelijk? Welke consekwentie worden hieraan verbonden? Wordt dit nu uiteindelijk over onze rug afgewenteld? Termijnen worden steeds maar weer uitgesteld!
Het schip wordt nu direct op stormbestendigheid getest!
Ik wens ons allen daarbij veel succes!