Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Toch is er volgens mij ook behoefte aan alignment tussen technologie en de business. De technologie moet wel passen. Zoals voor ieder product dat op de markt wordt gebracht een gedegen marktonderzoek en daaropvolgende sales-support wenselijk is, geldt dit ook voor de invoering van een nieuwe technologie. Als die alignment fase (waarbij business-strategy en IT-strategy op elkaar zijn afgestemd met daaruit voortvloeiende keuzen voor IT-infrastructuur en systemen) zo goed mogelijk is uitgevoerd, heeft het zin voor de nieuwe boreling met warmte te zorgen. Ik maak me sterk dat bij vele recente ongestuurde/ bottom-up WEB-initiatieven binnenkort de stekker uit de couveuse wordt getrokken omdat de functionaliteit niet goed blijkt aan te sluiten op de IT-infrastructuur of op de procedures in de back-office. Hetzelfde geldt voor meerdere veelbelovende kennis-systeem initiatieven. Dan helpen care, hospitality en cultivation niet meer. En ook de champion kiest dan eieren voor zijn geld.
Zoals meestal bij dit soort vragen is het een kwestie van en…..en. Weer een kans voor samenwerking in de EU.
‘Oude’ wijn in ‘nieuwe’ zakken!
De herbergier is tenslotte het oudste beroep van de wereld!
Over wat een ongekende mensenkennis beschikte deze herbergier toch. Herbergierschap vraagt om een hoge mate van inleving, incassering, organisatievermogen en diplomatie.
Maar ook directheid, gevatheid een gulle lach en een streng bestraffend woord behoorde tot de uitgebreide ‘toolkit’ van een HERBERGIER m/v.
U ziet het; ik schrijf zijn beroepsnaam met hoofdletter, hoofdzakelijk om zijn bekwaamheid als mens, manager en gastheer.
Waarom maken we management soms toch zo ingewikkeld.
De wereld om ons heen is complex en ingewikkeld; maar daarom hoeft management nog niet ingewikkeld te zijn. Gewoon nuchter en GASTVRIJ leren denken en handelen, dat zou veel van onze hedendaagse ‘probleempjes’ binnen organisaties kunnen oplossen.
Ik nodig de lezer dan ook uit een een bezoekje te brengen aan de website van het CONSULAAT VOOR GASTVRIJHEIDMANAGEMENT. www.consulate.nl
Mogelijk dat daar voor uw organisatie wel eens de ultime oplossing zou kunnen liggen.
Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Fons Bitter
Consul | Directeur
Consulaat voor GastvrijheidManagement
Gastvrije reacties van harte welkom: fonsbitter@consulate.nl