Zeven hoogleraren hebben terecht veel vragen over de Betuwelijn. Uit de hand gelopen investeringen, een groot exploitatiegat en twijfels over de echte betekenis voor Nederland. Uiteraard is de binnenvaart een uitstekende vervanging voor die Betuwelijn. Goedkoop, op tijd en milieuvriendelijk, maar ook weinig arbeidsintensief... Dus of die binnenvaart de sleutel is tot een gezonde economie en veel werkgelegenheid is de vraag.
En er zijn zorgelijke berichten van Nederlandse transporteurs die het hoofd niet meer boven water kunnen houden; faillissementen en ontslagen. De transporteurs klagen voortdurend over de venstertijden die gemeenten hebben neergelegd om hun binnensteden leefbaar te houden, over de Duitse tolheffing en over de toestroom van chauffeurs uit de goedkope Oost-Europese landen....
Het failliet van de betuwelijn
Probeer het Pro-abonnement nu 1 maand gratis
Upgrade naar een pro-abonnement
- Met onbeperkt toegang tot alle artikelen en de kennisbank
- Gratis Ebooks en Kortingen op events & webinars
- Een eigen bibliotheek met uw favoriete artikelen
1 maand gratis, daarna € 16,50 per maand of € 200,-- per jaar. (exclusief BTW)
Bent u al lid? Log dan in.

Tegelijk is binnenvaart wel heel efficient voor bulktransport over de langere afstand. De zeehavens van Rotterdam en Amsterdam zijn groot geworden dankzij die uitstekende achterlandverbindingen.
Intussen ontwikkelden zich in die zeehavens naast de bulkafhandeling ook zeer hoogwaardige en arbeidsintensieve (veredelings)processen. Het één werkt waarschijnlijk niet zonder het andere. Net als in de bioscoopwereld: als je A-films wilt draaien, ben je als bioscoop verplicht ook B- en C-films te vertonen.