Het failliet van de betuwelijn

Zeven hoogleraren hebben terecht veel vragen over de Betuwelijn. Uit de hand gelopen investeringen, een groot exploitatiegat en twijfels over de echte betekenis voor Nederland. Uiteraard is de binnenvaart een uitstekende vervanging voor die Betuwelijn. Goedkoop, op tijd en milieuvriendelijk, maar ook weinig arbeidsintensief... Dus of die binnenvaart de sleutel is tot een gezonde economie en veel werkgelegenheid is de vraag.
En er zijn zorgelijke berichten van Nederlandse transporteurs die het hoofd niet meer boven water kunnen houden; faillissementen en ontslagen. De transporteurs klagen voortdurend over de venstertijden die gemeenten hebben neergelegd om hun binnensteden leefbaar te houden, over de Duitse tolheffing en over de toestroom van chauffeurs uit de goedkope Oost-Europese landen....

Ludi Dejong
De kop van de reactie geeft aan dat ik de analyse wil onderstrepen. Met de technologie van de 19e eeuw (spoorweg) kunnen we anno 2003 als land ons niet meer ondercsheiden van de rest. Het roer moet om en de toekomst zoeken en hopelijk vinden in enkele gespecialiseerde supply chains lijkt mij zeer aannemelijk.
Dirk van der Meulen
Binnenvaart is inderdaad weinig arbeidsintensief. Als je banen wilt creëren moet je het daar dus niet zoeken. Trouwens ook niet bij het goederenvervoer per spoor. De aanleg van de Betuwelijn levert vast meer manuren werk op dan het laten rijden van de treinen over diee lijn (als het er ooit van komt...)
Tegelijk is binnenvaart wel heel efficient voor bulktransport over de langere afstand. De zeehavens van Rotterdam en Amsterdam zijn groot geworden dankzij die uitstekende achterlandverbindingen.
Intussen ontwikkelden zich in die zeehavens naast de bulkafhandeling ook zeer hoogwaardige en arbeidsintensieve (veredelings)processen. Het één werkt waarschijnlijk niet zonder het andere. Net als in de bioscoopwereld: als je A-films wilt draaien, ben je als bioscoop verplicht ook B- en C-films te vertonen.
A.M.A. Goossens
Pro-lid
Walther, mijn complimenten. Ik vind je bijdrage right on target. Ik ben overigens tegenstander van over-gesubsidieerde activiteiten. Ik denk dat dat prima aansluit bij jouw stuk. Innovatief en creatief nadenken over de doelstelling van Nederland NV zou op dit moment in Den Haag bovenaan de agenda moeten staan. Ik deel zeker je mening over de opstelling van de conservatief denkende vakbonden (zoals je wellicht van me verwachtte). En voor wat betreft de nationale focus sectoren zou ik de medische, bio(chemische) en natte infrastructurele sectoren bij willen sluiten.