Employee advocacy als reactie op wantrouwen

Columns

Employee advocacy is een manier om het toenemende wantrouwen in bedrijven en instellingen tegen te gaan. Wat is daarvoor nodig en hoe doe je dat.

Het is slecht gesteld met het vertrouwen van mensen in de vier belangrijkste instituten. Men wantrouwt de overheid en de media en heeft steeds minder vertrouwen in NGO’s en bedrijfsleven. Het geloof in ‘het systeem’ brokkelt razendsnel af. In de gezaghebbende ‘Edelman Trust Barometer 2017’  wordt dit met cijfers onderbouwd. Het is tijd voor een radicale verandering. Instituten moeten hun traditionele rollen en reflexen loslaten en uitgaan van een geïntegreerde aanpak waarin mensen –burgers, consumenten, belangengroepen- centraal staan.

Internet en social media hebben de manier waarop we omgaan met vrijwel alles ingrijpend veranderd. Desondanks w...


Richard Lalleman
Goed artikel!

Dit is ook precies wat we doen binnen Innovisor. We gebruiken people analytics en organisatorische netwerksanalyses om onder andere de invloedrijke medewerkers (oftewel 'key influencers') te identificeren. In plaats van dat management met toevallige of de 'usual'-medewerkers laat praten, menen wij dat wanneer je met de invloedrijke medewerkers spreekt dit meer efficiënter en effectiever is.

Efficiënter omdat deze invloedrijke medewerkers maar een klein deel uitmaken van je organisatie. Je hoeft niet met honderden te praten; wanneer je de 3% meest invloedrijke medewerkers weet te identificeren, kan je volgens onze benchmark namelijk 85% van de organisatie bereiken. Effectiever omdat deze invloedrijke medewerkers zeer goed genetwerkt zijn in de organisatie. Wanneer je dit vergelijkt met de impact de managers hebben is dit veel kleiner.

Kortom: employee advocacy wordt alleen een succes als je weet met welke 'employees' je moet werken.

Meer over Corporate communicatie