Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Er wordt alleen op kosten gelet en niet meer op service. Alsof service een vies woord is. Alsof service niet zorgt voor klantenbinding en "merk" trouw.
Maar hoe kan het ook anders: je mag er werken als je net van school, liefst nog op school zit. Zodra je 18 jaar wordt knikkert de HEMA je eruit. Natuurlijk zijn er altijd jonge medewerkers die het fantastisch doen, maar het merendeel kan niets en ziet niets.
De leidinggevende vinden het zelf ook een ramp, ze mogen enkel jonge parttimers inzetten en ervaren krachten mogen geen enkel uurtje meer werken. Dat is te duur!
Ook het aantal personeelsleden op een vestiging is schandalig. Zeker in de kleinere vestigingen. Wat vroeger door 5 mensen gebeurde moet nu door 2,5 man opgelost worden.
Voorraden aanpakken en opruimen, schappen vullen en corrigeren wat onjuist is geplaatst, kassa bedienen, servicebalie bedienen. Te veel werk voor te weinig personen.
Wat de HEMA als bijkomstigheid hier ook aan overhoudt is een aversie tegen de HEMA. De personen die er niet zo netjes behandeld zijn, kopen voor geen goud meer spullen bij de HEMA en vertellen hun slechte ervaring ook rond. Gezien het aantal medewerkers dat winkels tegenwoordig "slijten" kan de negatieve publiciteit behoorlijk oplopen.
Of dat nu echt de bedoeling is???? Het zal de investeerder die de HEMA straks snel verkoopt een HEMA worst zijn. De buit is dan binnen en na hun de zondvloed...
Hema heeft naam gemaakt door een goed assortiment te voeren tegen aantrekkelijke (lage)prijzen. De kwaliteit van de producten is in vergelijk met de tijd dat Lion Capital nog geen eigenaar was aanzienlijk gedaald. De focus is veel meer op de marge gaan zitten. Daarnaast is het assortiment niet meer onderscheidend.
De oude naamstelling Hollands Eenheids Prijzen Magazijn is verworden tot
Hollands Eenheidsworst magazijn. Onveranderd beleid van Lion Capital zal leiden tot de ondergang van Hema, en dat is doodzonde.
Nu: En slechte waar en Hoge prijzen.Niks Nederlands meer veel dingen hebben ze niet meer. Je schoenen zelf verzolen, zooltjes en hakken dus en wij hebben in helmond geen buitenband van de fiets meer. Wordt je doorgestuurd naar Halffords, die vandaag ook al een faillisesmentsaanvraag heeft gedaan.