Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
De inhoud van de case is fascinerend, de verwijzingen zijn zinvol en . . . het profiel van de schrijver is ingevuld op deze site. Ik kan de lezers aanbevelen om de verwijzing naar de website van Interface te klikken en de inhoud onder elk tabblad woord voor woord te lezen, te begrijpen en te vergelijken met de businessplannen van je eigen bedrijf.
En als reactie op het artikel “De toekomst van Managementsite” zou ik zeggen: méér van dit soort gedegen en bevlogen werk svp. Het niet aflatende gelamenteer over leiderschap en veranderen hebben we langzamerhand wel gezien, toch?
Capeau Jeroen Geelhoed
Duidelijke en concrete case. Daar zie ik er graag meer van. Een ander mooi voorbeeld stond vanmorgen op MT over DSM.
http://www.mt.nl/479/84126/dossier-mt500/dsm-innovatiefste-bedrijf-van-nederland-mt500.html
Als ik beide cases vergelijk dan komen aantal sleutelwoorden bovendrijven:
1. Visie;
2. Collectief doel;
3. Betrokkenheid:
4. Transparantie;
5. Vasthoudendheid;
6. ...
Vriendelijke groet,
Leon Dohmen
Wat een inspirerend artikel. Dat geeft pas echt meerwaarde aan deze site!
Het eerste wat bij me op kwam bij het lezen was het begrip 'BHAG'. Je moet een Big Hairy Audicious Goal hebben wil je iets bereiken. Die stip aan de horizon geeft richting aan je activiteiten. Het is een baken waarop je je koers kunt uitzetten.
Zelfs Joop van den Ende had dat snel door. Hij communiceerde het volgende 'Bie-Hekje' naar zijn personeel toe: 'iedereen de avond van zijn leven bezorgen'. En dat keer op keer net zo lang tot het in de genen van iedere werknemer zat.
Maar alleen het formuleren van een simpel 'Bie-Hekje' is slechts het begin.
Om op de top van de berg te komen moet je vooral openstaan voor creatieve oplossingen in de gehele keten. Betrek je werknemers, je klanten en leveranciers bij het project. Dat doet Interface uitstekend.
Innovatie 3.0!!
Mvrgr,
Ton Verbeek
Wat een prachtig inspirerend bedrijf. Het zou op de voorpagina van de krant mogen wat mij betreft.
Het mooie is dat er een behoorlijk Nederlands tintje aan dit verhaal zit. De tapijttegel is namelijk in Nederland uitgevonden door Heuga in Scherpenzeel. Heuga is onderdeel van Interface geworden. Het Europese hoofdkantoor zit dan ook in Scherpenzeel. Ik hoorde vorige week trouwens dat de Scherpenzeelse productiefaciliteit ondertussen volledig klimaatneutraal produceert.
De BHAG van Collins is hier zeker van toepassing. Wel een bijzonder Bie-Hekje. Het gaat veel verder dan een simpel statement als: we willen de beste of #1 zijn. Veel inspirerender ook, omdat het echt voldoening geeft als je het bereikt hebt.
Ben het helemaal eens met de sleutelwoorden die worden genoemd. Ik zou daar ook 'sturing' aan toe willen voegen als nr 6. De doelen tot op productieteamniveau zijn glashelder en daar wordt kortcyclisch op gestuurd, tot aan de heftruckchauffeur aan toe.
Groeten,
Jeroen