DO's en Don'ts van POP's en Talentmanagement

Columns

Talentmanagement en POP-plannen dienen koeien niet te leren blaffen, moeten mannen en vrouwen niet masculiener maken en dienen rekening te houden met de psychische afweermechanismen van mensen. Anders komt er niets van terecht.

Don't 1 Leer koeien niet blaffen
Indien geen onderscheid wordt gemaakt tussen kerncompetenties, die op authentiek talent zijn gebaseerd, en aangepast gedrag competenties, die ontwikkeld zijn door impulsen van buiten waar je geen energie van krijgt, probeert talentmanagement in feite hetzelfde als koeien leren blaffen. Het is dus zaak om eerst bij elke medewerker dit te onderzoeken en te onderscheiden. Bottom line is het zaak om accent te leggen op het ontwikkelen en trainen van de echte talenten en de rest van de benodigde competenties in de context anders te organi...

Michel Geurts
Bij Talent Management is het van belang de medewerker als uitgangspunt te nemen. Welk talent heeft de medewerker, wat zijn de aanwezige competenties en wat vormen de uitdagingen? StepStone Solutions ziet de organisatie en de medewerker als twee zelfstandige entiteiten die met elkaar een afhankelijkheidsrelatie aangaan. Erkenning van elkaars (on-)afhankelijkheid kan bijdragen aan een kwetsbare opstelling, waarbij ook psychische afweermechanismen makkelijker kunnen worden geadresseerd. Hiernaast is het eigenbelang een belangrijke motivator, zeker bij de Y- generatie. Het is belangrijk om een win-win situatie te creëren waarbij het aanwezige talent wordt gemeten en ten dienste wordt gesteld aan de bedrijfsdoelstellingen. Duidelijke communicatie is de key in de ontwikkeling van medewerkers. Daarbij is tooling van wezenlijk belang. De professionaliteit van de organisatie kan daarmee worden geborgd.

Meer over Competentie management