Bert Overbeek is trainer, coach en interim manager, maar tegenwoordig kan je ook zeggen: organisatiedokter en -innovator. Opgeleid door NS en Schouten en Nelissen, besloot Jongebazen-oprichter Bert Overbeek na 25 jaar loondienst om voor zichzelf te gaan werken. Hij wilde zijn klanten meer op maat bedienen, de basis van zijn werk verdiepen en de kwaliteit van zijn werk vergroten en had het gevoel dat hij daarvoor onafhankelijk moest kunnen opereren. Hij is er gelukkig van geworden. (Website met filmpje: www.pitchersupport.jimdo.com)
Prof. dr. Mastenbroek van Managementsite ‘ontdekte’ dat Overbeek meer kon dan bedrijven helpen met verbeteringen van resultaat en sfeer. Hij vroeg de schrijvende organisatieontwikkelaar of hij een weblog voor jonge managers wilde bijhouden, als partnerlink van het grote ManagementSite. Dat was tien jaar geleden. Sindsdien schreef Overbeek bijna 1500 artikelen en zes boeken. Ze werden uitgegeven door Haystack en door Futuro Uitgevers. Twee boeken werden bestsellers en eindigden in de top 10 (‘Het Flitsbrein’ en ‘Mannen en/of vrouwen’).
Overbeek vindt kosteloze kennisdeling en informatie-uitwisseling zo belangrijk, dat hij hier op jongebazen.nl nu 10 jaar de finesses van het managementvak deelt met vakbroeders en collega’s. Daarmee liep hij voor op de moderne social media trends waarin het ‘geven’ van gratis informatie een marketing tool is geworden.
Meer dan 100 000 mensen bezoeken Jongebazen per jaar. En het heeft hem veel respect opgeleverd in managementland. Alles wat te maken heeft met het verbeteren van organisaties, teams en mensen boeit hem. 21 jaar ervaring en intensieve studies helpen hem daarbij. Zijn humor leidt er toe dat mensen hem graag inhuren als spreker en inspirator, en zijn veelzijdigheid heeft hem het compliment van een topvrouw opgeleverd, dat hij altijd een eigen gezichtspunt kiest en je daardoor aan het denken zet.
Organisaties weten de weg naar hem te vinden. Hij zei daarover in een interview: ‘Het is niet altijd makkelijk om mijn werk te combineren met jongebazen, omdat je op zo’n blog wel eens inzichten los wilt maken die strijdig zijn met wat gangbaar is in mijn vak. Wat zegt hij daar nu weer?, denken opdrachtgevers dan. Maar ik kan ze gerust stellen. In mijn werk kan ik me goed op een opdracht richten.’
Bert twittert op Goeroetweets, een titel die is afgeleid van zijn boek ‘Goeroegetwitter’. Het woord ‘goeroe’ is duidelijk met een knipoog. Want hij is wars van goeroeneigingen, en prefereert laagdrempeligheid. Jongebazen heeft een eigen groep op Linkedin.
Correspondentie met Bert Overbeek via pitcher.support@hetnet.nl Zijn website is www.pitchersupport.jimdo.com
Wat is in jouw ogen of uit jouw ervaring dat de oorzaak dat mensen/leidinggevenden niet doen wat zij eigenlijk wel weten? Is dat te benoemen?
Hoor je graag,
groeten Yael (spiegel- en sparringpartner voor authenticiteit)
Het verschil tussen de zogenaamde ‘beleden’ en de ‘gehanteerde’ strategie, komt voort uit weerstand tegen de verandering. Deze weerstand is opgebouwd uit –op reële ervaringen gebaseerde – angst, die gekoppeld is aan een zeer zinvolle behoefte en die vertaald wordt in beperkende aannames. Deze angst wordt getriggerd wanneer mensen geconfronteerd worden met verschillen die zij als 'lastig' ervaren. Dan lijken de 'reptielenhersenen' en oude overlevingsstrategieën het over te nemen en het eigen-wijze-weten even vergeten.
Om dit te kunnen veranderen is een waarderende benadering van dit verschijnsel van weerstand nodig. Resistance IS Assistance!
Op mijn site kun je een wat uitgebreider artikel over 'Werken met de Waarde van Weerstand' downloaden. Kijk daarvoor op www.deinthe.nl bij publicaties en daarna artikelen.
Hopelijk geeft dit enige richting aan jouw zoektocht. Maar....ik denk dat je dit antwoord ook al zelf ergens beschikbaar had.... ;-)
Groeten van Marjo Korrel
Het klopt dat ik idd zelf beeld en geluid heb bij de vraag. Zie hiervoor onder meer mijn blog "Blame it on the manager, het nieuwe werken, de hype voorbij. Dan liever een spiegel" (http://www.ik-identity.com/seminars/kennis/) Een van de dingen die ik zie is dat het lastige is dat managers zelf te dealen hebben met bestaande structuren en denkbeelden. En als deze niet ondersteunend zijn aan de bijvoorbeeld de doelstellingen van de verandering, het erg lastig opereren wordt.
Daarbij begint anders denken (veranderen) met bewustwording en een open mind, waarna persoonlijke groei volgt. Dat vraagt om een spiegel en lef. Immers jezelf onder ogen komen en eerlijk durven zeggen waar je jezelf en de ander in de weg zit, is niet makkelijk. En al helemaal niet makkelijk binnen de huidige structuren van quick wins, presteren en technische oplossingen voor het beheersen van processen en de rol van mensen daarin.
Ik zie duiding veelomvattend en oplossing in het durven aangaan van persoonlijke ontwikkeling, waar loslaten van gehechtheden een belangrijk aspect bij zal zijn. Maar wellicht dat je zoals je al zei 'een beknopte reactie geeft' en dat als gevolg niet meenam.
Tegelijk denk ik dat in de huidige tijden, waar verandering bij de realiteit van alledag hoort en mensen zoeken naar 'en ik dan?', 'hoe anders?', 'hoe dan?', 'waar begin ik?' het goed is mensen oplossingen te gaan meegeven. Om zo van weten via voelen naar dialoog en doen te komen. Want daar zit absoluut een oplossing.
Nogmaals dank voor je artikel en reactie, veel moois, hartelijke groeten Yael