Zero emissie stadslogistiek: it giet oan

It giet oan. In het Klimaatakkoord is afgesproken om vanaf 2025 middelgrote zero-emissiezones voor stadslogistiek in te voeren in 30 tot 40 gemeenten. Staatssecretaris van Veldhoven heeft de Tweede Kamer het ontwerpbesluit voor de voorwaarden en overgangsbepalingen van nul-emissiezones aangeboden.

Het ontwerpbesluit regelt de gemeentelijke bevoegdheid om deze zones vanaf 2025 in te stellen. De regels moeten zorgen voor duidelijke en landelijk uniforme regels over toegang tot zero-emissiezones voor stadslogistiek. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Spoedige besluitvorming over de regels in elke gemeente moet ondernemers voldoende tijd geven om over te stappen op een emissieloze stadslogistiek. Helaas loopt het allemaal nog niet zo’n vaart. Veel gemeenten lopen achter met de voorbereiding. Maar, de gemeente Amsterdam geeft wel gas op schonere stadslogistiek binnen de ring A-10. De plannen zijn bekend. De zero-emissie zone komt eraan vanaf 2025. In 2030 is het helemaal gedaan met de diesels in de stad.

Dit geeft bedrijven nog enkele jaren tijd om zich voor te bereiden op nieuwe elektrische voertuigen, het vinden van de juiste stadslogistieke hub en het trainen van hun medewerkers. Niets doen, en wachten, is in elk geval geen optie.

Walther Ploos van Amstel.

 

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO