Een studie van de University of Southampton heeft aangetoond dat microscopische deeltjes van bepaalde remblokken giftiger kunnen zijn dan dieseluitstoot. Onderzoekers koppelden een hoog kopergehalte in sommige remblokken aan een verhoogde toxiciteit voor de longen. Terwijl vervuiling vooral werd geassocieerd met uitlaatgassen, vormen slijtage van remmen, banden en wegen nu de belangrijkste bron van fijnstofemissies in het VK en Europa.
Remblokken en banden
De studie testte vier soorten remblokken en ontdekte dat niet-asbesthoudende organische en keramische remblokken (beide met een hoog kopergehalte) het meest toxisch waren. Het verwijderen van koper verminderde de toxiciteit, wat een mogelijke manier suggereert om schade te beperken.
Het onderzoek benadrukt dat zelfs elektrische voertuigen nog steeds fijnstof uitstoten, en dit mogelijk toeneemt door hun hogere gewicht. De bevindingen onderstrepen de noodzaak van bijgewerkte regelgeving om niet-uitlaatgerelateerde emissies aan te pakken.
De hoofdonderzoeker van de studie, Dr. James Parkin, legt uit dat de overgang naar elektrische auto's het probleem duidelijker maakt: “Mensen associëren vervuiling door auto's meestal met uitlaatgassen en denken dat elektrische voertuigen geen emissies hebben. Echter, EV’s produceren nog steeds fijnstof door de wrijving en slijtage van de weg, banden en remmen.”
Volksgezondheid
Professor Matthew Loxham merkt op: “Dit onderzoek heeft belangrijke gevolgen voor de volksgezondheid en toekomstig beleid, omdat bij de overstap van diesel- en benzineauto’s naar elektrische voertuigen de niet-uitlaatgerelateerde fijnstofemissies blijven bestaan. Deze emissies kunnen in de loop van de tijd toenemen, omdat elektrische voertuigen zwaarder zijn dan voertuigen met verbrandingsmotoren en daardoor meer wrijving veroorzaken.”
De onderzoekers benadrukken dat hoewel elektrische voertuigen geen uitlaatgassen uitstoten, ze niet emissievrij zijn en de gezondheidseffecten van voertuigemissies niet volledig verdwijnen zodra het wagenpark volledig is geëlektrificeerd. Ze suggereren dat de huidige wetgeving, die zich richt op fijnstof uit uitlaatgassen, mogelijk niet voldoende is om de gezondheidseffecten van voertuigen in de toekomst volledig te beperken.
Lees ook: Er zijn hardnekkige misverstanden over het effect van zero emissie zones op luchtkwaliteit
Verbeter je persoonlijke effectiviteit, scherp je managementvaardigheden en houd je vakkennis actueel
Neem een Pro-abonnement
Upgrade nu voor €200 en krijg onbeperkt toegang tot alle artikelen en kennisbankpagina’s >>