De lage olieprijs werkt overal door in de wereldeconomie. Olieconcerns zien hun omzet dalen. Consumenten tanken voor een lagere prijs. En transportbedrijven zien een van hun grootste kostenposten halveren. Toch, profiteert het wegtransport nauwelijks van de lage olieprijs.
Het FD bericht erover:
Een daling van de olieprijs vertaalt zich voor wegtransport niet direct in een hoger rendement, zegt sectorbankier Transport en Logistiek Bart Banning van ABN Amro op FD.nl: ‘Je zou denken dat de impact van de olieprijs al snel enorm groot is, omdat de kosten van alle bedrijven in de logistiek en transport voor een groot deel bestaan uit brandstofkosten. Maar de markt en de prijsvorming in wegtransport passen zich al snel aan bij ontwikkelingen van de olieprijs.’
Door de dieseltoeslag kan een daling of stijging van de olieprijs op korte termijn effect hebben op het resultaat van de transporteur, maar op de langere termijn vertaalt een gedaalde olieprijs zich niet direct in een hoger rendement. Wel verlagen dalende brandstofprijzen de druk op de marges, die de afgelopen jaren is toegenomen door onder andere een verhoogde concurrentie uit Oost-Europa, aldus FD.
In tegenstelling tot de meeste grotere transportbedrijven, hebben sommige kleinere transportbedrijven volgens Luman van ING Bank in FD wel profijt van de lage olieprijs. ‘Voornamelijk de grotere, professionele transportbedrijven dekken de ontwikkeling van de brandstofprijs met clausules in zijn geheel af. Maar sommige kleinere bedrijven kiezen ervoor om een eigen risico te nemen op de ontwikkeling van de brandstofkosten, waardoor zij nu profiteren van een lagere olieprijs.’
Lees het hele artikel op: FD.nl
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro