Moeten we af van Black Friday of niet? Nee hoor, het geeft juist een mooi inzicht in het bestelgedrag van de gemiddelde Nederlander. Zodoende kunnen bedrijven zich beter voorbereiden op wat er komen gaat. Alleen de keten die ervoor zorgt dat jij je pakket op tijd ontvangt, moet beter gaan samenwerken. Dus webshops, bezorgdiensten, maar ook overheden en gemeenten: het kan allemaal minder chaotisch, veiliger en vooral duurzamer.
Black Friday geeft ieder jaar het startschot aan het feestseizoen, maar ook aan de drukste periode voor bezorgdiensten. Ieder jaar stijgt het aantal online verkopen ten opzichte van het jaar ervoor. PostNL bezorgt zo'n 1,1 miljoen pakketten per dag, tijdens de feestdagen-periode kan dit oplopen tot wel 2 miljoen pakketten. Bezorgdiensten weten inmiddels dat de piek eraan komt en bereiden zich erop voor door extra diensten en personeel in te zetten. Online bestellen is overigens vaker duurzamer dan naar de winkel gaan, dus voor een bestelbus voor je deur hoef je je als consument niet direct te schamen
Toch moeten we ons wel zorgen maken, want door het grote volume aan pakketten neemt de druk op welzijn van pakketbezorgers toe: langere dagen, hogere werkdruk. Er moet in steeds minder tijd, meer pakketjes worden bezorgd, tot wel 250 pakketjes in een enkele rit. Die haast is ook niet goed voor de verkeersveiligheid in de straat. Eigenlijk zou je willen dat in woonwijken niet steeds busjes van een PostNL, DHL, GLS, Instabox of Jumbo, Crisp, Picnic, Albert Heijn, voor komen rijden. We wonen graag in autoluwe buurten, maar op dit moment komen er nog 50 tot 60 bezorg-voertuigen in een wijk per dag. Dat is niet fijn als je je kinderen op de fiets naar school brengt.
Er is gewoon geen enkele reden waarom de bezorgdiensten allemaal apart op de stoep moeten staan. Iedereen begrijpt dat dit anders kan.
De Nederlandse consument is zelf al bereid iets langer te wachten op hun pakketje als dat betekent dat ze duurzaam geleverd worden: 49% van de Nederlanders vindt een langere bezorgtijd acceptabel.
Samenwerking tussen de bezorgbedrijven en alle betrokken partijen is daarom hard nodig. Allereerst door samen te werken en afspraken te maken. Bijvoorbeeld door per buurt te kijken naar dal- en piektijden, op basis van verkeersdata die beschikbaar is. Maar ook door te bezorgen wanneer mensen ook echt thuis zijn, want in een keer alle pakketjes direct bezorgen, is het meest duurzame wat er is.
Voor een goede samenwerking tussen marktpartijen, is er een grote rol voor gemeenten weggelegd. Met een helder beleid, maar ook door daadkracht te tonen. Gemeenten zouden bij het inrichten van nieuwe wijken vooraf na kunnen denken over de stadslogistiek. Er zijn voorbeelden van gemeenten waar dit al gebeurt zoals in Utrecht, Rotterdam en Zwolle. Zo komen er speciale ‘hubs’ in de Utrechtse wijk Merwedekanaal dicht tegen de stadsboulevards aan, met laad- en losvoorzieningen voor vrachtfietsen en onbemande kluizenwanden.
Ook in de informatievoorziening kunnen gemeenten een grotere rol spelen: door het delen van data over verkeersdrukte en verkeersveiligheid, zodat pakketbezorgers hier rekening mee kunnen houden. Ten slotte kunnen gemeenten letterlijk en figuurlijk extra ruimte geven aan partijen die duurzaam innoveren. Zoals een pakketbezorger die pakketten buiten de stad verzamelt en met één koerier elektrisch de stad of wijk inrijdt, op weg naar een pakketkluis, zonder dat iemand hiervoor thuis hoeft te blijven. Steeds meer aanbieders kiezen voor lichte elektrische voertuigen die passen bij de maat van de straat; zoals Coolblue en Zalando die met vrachtfietsen bezorgen. Of men innoveert door de lucht uit de pakketten te halen; zoals bol.com dat doet.
Er zijn goede initiatieven, maar dat is ook hard nodig. De mobiliteit groeit, omdat de vraag naar pakketbezorging maar ook naar winkelbevoorrading, leveringen aan de horeca bouwverkeer, servicemonteurs alleen maar toeneemt. Pakketbezorging en daarmee stadslogistiek moet veel slimmer en vooral ook schoner, met de inzet van schone elektrische voertuigen, innovatieve concepten en bovenal met een helder overheidsbeleid dat duurzame thuisbezorging stimuleert.
Zo’n samenwerking is voor ons geen utopie, maar een noodzaak om onze klant te kunnen bedienen. Want of je nou een gele, blauwe, rode auto of fiets in je straat ziet, als jij je pakketje maar goed en veilig ontvangt van een goedgemutste bezorger.
Luke van der Wardt
Managing Director at MYPUP
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro