Webshoppers bepalen het liefst zelf waar en wanneer hun online bestelling wordt bezorgd. 86 procent van de online consumenten kiest niet voor bezorging op de eerst mogelijke dag, waar veel webwinkels mee adverteren. Deze consumenten willen liever dat de bestelling zo'n drie dagen later aankomt. Dat blijkt uit onderzoek van PostNL onder de gebruikers van MijnPakket.
Operationele uitdagingen
Behalve een toename van internetkopers zien we ook een verandering in e-fulfilment. Zo is er een verschuiving van de operationele piek in distributiecentra waarneembaar. In de traditionele retailketen komt deze operationele piek vooral op vrijdag voor. Bij online tailers is deze piek verschoven naar de maandag. Dit komt doordat consumenten relatief veel bestellen in het weekend. Andere factoren zijn de late cut-off tijden en levering binnen 24 uur.
Dit is goed voor de pakketbezorgers, maar minder goed voor het milieu en congestie in de steeds vollere steden. De vraag is vervolgens hoe webwinkels consumenten aan het stuur kunnen zetten om zo een meer efficiënte e-fulfilment te realiseren. Studenten van de Vrije Universiteit onderzochten het en schrijven erover op Twinklemagazine.
Bezorging of afhalen
Wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat consumenten die de afleverservice van een webwinkel als meer waardevol zien, bereid zijn ook meer te betalen voor die service. De opties bij afleverservice zijn te vinden in de afleverlocatie of afhaallocatie, de afleversnelheid en het levertijdstip. Hoe kunnen webwinkels die instrumenten slim inzetten? Meer inzicht in consumentengedrag biedt kansen voor meer winst en efficiëntere e-fulfilment, echter wetenschappelijk onderzoek naar consumentengedrag en betaalbereidheid is nog beperkt. Wat is de bereidheid van consumenten om daarvoor iets meer te betalen? Of, andersom, de consument te belonen voor een efficiëntere levering na 2 tot 5 dagen?
Wat vinden consumenten?
Met interviews hebben de studenten Michel Heikamp en Sohrab Hosseinzadeh de voorkeuren van consumenten voor afleversnelheid en afleverlocatie in kaart gebracht. Hierbij is onderzocht wat de invloed van verzendkosten is op de keuzes die consumenten maken bij thuislevering en leversnelheid.
Consumenten geven, in een situatie waarin verzendkosten geen rol spelen, de voorkeur aan thuislevering in plaats van ophalen in de winkel. Als consumenten 4 euro meer moeten betalen dan is er nog steeds een significante voorkeur voor thuislevering ten opzichte van het ophalen van de bestelling in een winkel of ophaalpunt. Boven 4 euro verschil in verzendkosten zijn de meningen verdeeld. Bij een prijsverschil van 6 euro geeft 43 procent van de respondenten bijvoorbeeld de voorkeur aan het ophalen van de bestelling.
Bij afleversnelheid geven consumenten de voorkeur aan 24-uurs levering boven een langere levertijd van 2 tot 5 dagen. Dit was te verwachten; levering binnen 24 uur is simpelweg een betere service. Echter, de bereidheid om te betalen voor levering binnen 24 uur blijkt een stuk geringer te zijn. De consument is bereid gemiddeld 2 euro meer te betalen voor een snellere levering. Boven de 2 euro verschil in verzendkosten zijn de voorkeuren verdeeld. Bij een prijsverschil van 4 euro geeft bijvoorbeeld al 41 procent van de respondenten de voorkeur aan een langere levertijd van 2 tot 5 dagen. Vanaf 14 euro prijsverschil kiezen consumenten unaniem voor een langere levertijd van 2 tot 5 dagen. Prijsdifferentiatie loont.
Lees meer over het onderzoek en het rapport op Twinklemagazine.
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro