PostNL heeft in het tweede kwartaal van 2021 11 procent meer pakketten verstuurd dan een jaar eerder: 95 miljoen. Dit is 12 procent minder dan het eerste kwartaal van 2021. Toen bezorgde PostNL nog 108 mln pakjes. De omzet ging met 6 procent omhoog. Was het echt een sterk tweede kwartaal 2021 voor PostNL?
Het lijkt erop dat het marktaandeel en de tarieven van PostNL in de pakketmarkt onder druk staan. Om de sterke groei in ecommerce op te vangen investereert PostNL tot 2024 ook nog eens € 950 miljoen in uitbreiding van capaciteit, pakketautomaten en duurzaamheid.
De huidige logistieke infrastructuur van PostNL is meer dan 10 jaar geleden bedacht. Die past niet bij omnichannel retailers die steeds sneller aan hun klanten en winkels willen leveren vanuit lokale distributiecentra. Grote logistieke professionals doen dat slimmer met hybride netwerken van producent tot consument. Verschuift daardoor de macht naar de logistieke spelers? Ja. Integratie van e-fulfilment gaat straks tot op de winkelvloer; first mile, last mile, voorraden, handling en retouren. De 'last mile' pakketbezorger komt in de tweede linie.
Speelt PostNL mee in de Eredivisie bij bijvoorbeeld B2B, same day leveringen, local for local leveringen, tweemanslevering, cross border leveringen en omni channel leveringen vanuit micro fulfilment centra?
Nieuwe partijen als Local Heroes, Redjepakketje, Budbee en Fietskoeriers halen PostNL links en rechts in met oplossingen die de klant vraagt. Intussen komt Amazon met een eigen netwerk in Nederland nadat Coolblue dat al deed. Eindigt PostNL als pakezel voor de platforms?
De Europese pakketmarkt laat een dalende groei zien. Al eerder meldde Belgische Bpost een teleurstellende groei in het tweede kwartaal mede door dalende tarieven. Royal Mail waarschuwde voor teveel optimisme. DHL kwam wel met goede kwartaalcijfers mede dankzij de inzet op wereldwijde omni channel e-fulfilment.
Maersk, de grootste containerreder ter wereld, wil pakketdienstverlener B2C Europe uit Almere overnemen. B2C Europe is intermediair tussen grote webwinkels en pakketbezorgers waaronder DHL, PostNL en DPD. Tot de klanten van B2C behoren onder meer Amazon, eBay en L'Oréal. Dit gaat tot nog meer prijsdruk leiden in de pakketmarkt.
Was het echt een sterk tweede kwartaal 2021 voor PostNL? Ik twijfel met een dalend marktaandeel, lagere tarieven in de pakketmarkt, hoge investeringen en een sterke concurrentie in de omnichannel logistieke markt. Ook de beleggers in de pakketbezorgers zijn voorzichtig geworden; de koers van PostNL daalde maandag met 3 procent.
Walther Ploos van Amstel.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO