Waarom de inzet van cargo bikes in stadslogistiek slim is?

Producent van bakfietsen Urban Arrow komt met nieuw model. De Tender is een elektrisch aangedreven driewiel bakfiets met een laadvermogen van maar liefst 1.500 liter. De bakfiets, verkrijgbaar in verschillende afmetingen, is vooral geschikt voor postbedrijven, koeriers en boodschappenbezorgdiensten.

De bakfiets stoot bovendien geen fijnstof uit en rijdt nagenoeg geluidloos, is goed voor het milieu en het imago van de eigenaar. Met deze nieuwe bakfiets speelt het Amsterdamse bedrijf Urban Arrow in op de groeiende vraag naar zero emission voertuigen en biedt het een slim en schoon alternatief voor de bestelbus.

Ook Walther Ploos van Amstel, lector Citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, vindt deze fiets een goed alternatief voor bestelbusjes. “We zien in de stedelijke distributie steeds kleinere zendingen en steeds meer just-in-time leveringen, hetgeen leidt tot heel veel meer bezorgverkeer. Vorig jaar zijn er in Nederland 25 procent meer nieuwe bestelbusjes verkocht. Mensen houden van de stad, ze willen er wonen, willen genieten, willen bezoeken. Daar past eigenlijk dat beeld van de bestelbus niet in. Zeker een derde van alle zendingen, de bestelbussen vervangen zouden kunnen worden door elektrisch aangedreven vrachtfietsen of lichte elektrische voertuigen".

Bron: Logistiek.nl

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO