Webshops hebben geen bestaansrecht als zij hun klanten geen keuze niet bieden; buy anywhere, fulfill anywhere, return anywhere. Daar speelt Volvo met bezorgen in de auto op in.
De Volvo On Call-app
Het systeem van Volvo opent de kofferbak op het moment dat de pakketbezorger arriveert. De bezorger krijgt via de Volvo On Call-app een digitale sleutel van de auto van de klant. Daarmee kan hij de auto bij aankomst openen en de bestelde boodschappen afleveren. Na de bezorging wordt de auto weer vergrendeld en wordt de digitale sleutel verwijderd uit de app. De klant krijgt vervolgens een bericht dat de bestelling in zijn auto is geplaatst.
Onduidelijk is wat er gebeurt als de bezorger dat niet goed doet. Ook de juridische aspecten verdienen nog meer uitwerking: waar eindigt de verantwoordelijkheid van de webwinkel, Volvo en de pakketbezorger, en waar neemt de consument het risico over? Mijn verse zalm, met een heerlijke fles champagne, wordt er echt niet beter van als mijn auto in de volle zon staat geparkeerd.
Cardrops
Cardrops levert nu al online bestellingen af in de kofferbak van de auto, waardoor de consument niet meer thuis hoeft te wachten op zijn aankoop of hiervoor zelf langs een afhaalpunt moet. Cardrops kost de consument tussen 5 en 25 euro per maand op basis van een abonnement. Dat is een stevig bedrag. Cardrops biedt weliswaar een innovatieve, maar prijzige, optie om het de webconsument naar zijn zin te maken. Je betaalt eigenlijk voor het logistieke falen van de webwinkel, toch?
Voorspelbaarheid
Mijn eigen auto staat meer dan 90 procent van de tijd geparkeerd. Het bezorgen enkel op basis van real time informatie over waar mijn auto staat is onbetaalbaar voor bezorgers. Zonder regelmaat en voorspelbaarheid kunnen zij niet hun bezorgrondes optimaliseren. Slimme software kan mijn dagelijkse parkeerroutines volgen. Op basis van deze data kan de software een 'heat map' opstellen van de locaties waar ik de auto het meest parkeer, bijvoorbeeld voor mijn eigen deur, bij mijn werk, voor de sportschool of mijn heimelijke geliefde.
Gebaseerd op mijn parkeerroutine stelt Cardrops automatisch en op voorhand te kunnen voorspellen waar en wanneer de beste plaats is om te leveren. Cardrops kijkt hierbij 36 uur vooruit en stuurt vervolgens een datum, tijd en locatie naar de pakketbezorger die de levering doet. De klant krijgt een SMS als het pakje is bezorgd. Als op het laatste moment de auto niet op de voorziene locatie staat, wordt de levering geannuleerd en plant de pakketbezorger direct een nieuwe bezorging.
Bezorgen in de auto bestaat al voor de zakelijke markt. TNT Innight levert al meer dan twintig jaar 's nachts goederen af in onder meer servicewagens. Hun ervaringen zijn niet rooskleurig. De auto staat vaak niet de op vaste plaats, de monteur is nog op stap en nog niet thuis en de veiligheid was ook een probleem. Het was een dure service voor opdrachtgevers.
Parkeerleed
Het concept van Volvo gaat bij mij in Amsterdam niet werken. Ik kan mijn auto nergens kwijt, laat staan voor de deur, of alleen in een afgesloten parkeergarage zonder GPS-verbinding.
Alleen mensen die de auto voor hun deur of kantoor kunnen parkeren hebben een vaste plek. En, tja, dan heb je dus die extra ingewikkelde kofferbakbezorging niet nodig met alle juridische voetangels.
Bezorgen in mijn auto? Ik weet het nog niet... ik begin er in elk geval niet aan. Niets is goedkoper dan in één keer goed bij mij thuis bezorgen, simpelweg op afspraak. Maar, ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk.
Walther Ploos van Amstel
Bron: Logistiek.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO