Op 13 juni 2014 krijgen webwinkel te maken met nieuwe wetgeving die de consument beter moet beschermen op basis van de in 2011 vastgestelde Richtlijn Consumentenrechten. Dit kan grote gevolgen hebben voor webwinkels. Samen met advocaat Folkert Boonstra zette Mediaweb de 12 nieuwe regels op een rijtje.
De nieuwe e-commerce wetgeving is ingrijpend. Voor bedrijven die zich bezighouden met online verkoop aan consumenten, is het van groot belang om vóór 13 juni 2014 de werkwijzen en bestelprocessen af te stemmen op de nieuwe regelgeving.
Een selectie uit de 12 nieuwe regels:
Herroepingsrecht van 7 naar 14 dagen
Het recht om zonder opgave van redenen na ontvangst van een product de koop alsnog kosteloos te ontbinden gaat van 7 werkdagen naar 14 kalenderdagen. Uitzondering zijn artikelen die om hygiënische redenen niet teruggestuurd kunnen worden. Voorwaarde is wel dat deze artikelen verzegeld zijn verzonden en de verzegeling is verbroken. Een tweede uitzondering is de levering van diensten. Een derde uitzondering is ‘digitale inhoud’ die consumenten direct kunnen downloaden.
Verbod op verborgen kosten
Extra kosten, zoals portokosten of administratiekosten moeten duidelijk zijn voor de consument alvorens hij aan de bestelling begint. Ook moet de website consumenten wijzen op hun wettelijke rechten en eventuele financiële garanties en waarborgsommen.
Betaling retourzending
De consument is voortaan verplicht om een retour binnen 14 dagen terug te sturen. Ook draait de consument op voor de directe kosten van het retourneren. Dit geldt niet op als de webshop de consument daarover niet van tevoren heeft geïnformeerd.
Waardevermindering retouren berekenen
Consumenten mogen producten terugsturen ook nadat ze de verpakking hebben geopend. Bijvoorbeeld om te controleren of een digitale camera goed werkt of om kleding te passen. Uitzondering zijn producten die om hygiënische redenen niet teruggestuurd kunnen worden waarvan de verzegelde verpakking is verbroken. Maar webshops mogen voortaan waardevermindering in rekening brengen als artikelen blijkbaar zijn gebruikt. De vraag is nog wel hoe de waardevermindering moet worden vastgesteld.
Risico verzending bij webshop
Het risico voor bijvoorbeeld het kwijtraken of beschadigen van het product tijdens verzending rust op de webwinkelier tot het moment dat de consument het product ontvangt. Met name voor duurdere producten zoals consumentenelectronica zullen webwinkeliers goed naar hun praktijk moeten kijken. Veel webshops bieden een verzekering voor verzending aan. Dat heeft nu geen zin meer, aangezien het risico niet meer op de consument kan worden afgeschoven.
Levering binnen 30 dagen verplicht
Producten moeten binnen 30 dagen worden afgeleverd, tenzij een andere termijn wordt overeengekomen. Dit is vooral van belang voor webshops die producten met een langere levertijd verkopen. Bijvoorbeeld meubels of maatwerk producten. In die gevallen moet de langere levertijd dus specifiek in de overkeenkomst staan.
Bron: Mediaweb
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO