Met het warme lentezonnetje zijn we al weer vergeten dat het winter was. Begin februari hadden we nog even wat ijzel. Die dag gingen meerdere vrachtwagens onderuit op de snelwegen. Die vrachtwagens waren met ons 'dagelijkse brood', vroeg in de ochtend, onderweg naar de winkels. Ze waren kansloos.
'Trucks kantelen niet vanzelf'
We klagen regelmatig over ongelukken met vrachtwagens. Het zijn vervelend lange files als het in de spits gebeurt. Mathieu Weggeman, hoogleraar Organisatiekunde aan de TU/e, hield een boos betoog over de vele files rond Eindhoven door ongevallen met vrachtwagens; 'trucks kantelen niet vanzelf'. De sector was volgens hem de boosdoener. De chauffeurs moeten worden aangepakt. Maar, heeft Mathieu Weggeman wel gelijk? Wat weten we eigenlijk van de echte oorzaken van ongevallen?
Transporteurs maken zich natuurlijk zorgen over de ongevallen en schades. De transportverzekeringspremies lopen steeds verder op in een sector die het toch al zwaar heeft door de lage marges. Inmiddels betaalt een transportondernemer zo'n 2 procent van zijn omzet aan de verzekeraars. Veiligheid in transport, op de snelwegen en binnen de steden, moet meer aandacht krijgen.
Vision Zero
Met alle geavanceerde techniek wordt de vrachtwagen steeds veiliger met bijvoorbeeld antikantelsystemen, binnen-de-lijntjes rijden, adaptive cruise control, dodehoekcamera's, een overzichtelijke infrastructuur en straks platooning. Hoe komen we nu naar nul schades op de weg? Dat is 'vision zero'.
Techniek alleen is natuurlijk niet voldoende. Hoeveel vrachtwagens met bouwmaterialen zijn niet onderweg naar een 'eerste werk eerst' levering in de vroege ochtendspits in die volle binnenstad? Wat deden die vrachtwagens op de weg tijdens dichte mist in Zeeland? En, wat deden die vrachtwagens met levensmiddelen 's ochtends vroeg op die spiegelgladde snelweg? Ze waren allemaal op weg naar een klant die haast had; opzij, opzij, opzij... allemaal om kosten te besparen bij de karige tarieven die verladers bereid zijn te betalen.
Ketenafspraken
Meer transportveiligheid begint bij ketenveiligheid. Maken verladers en ontvangers met elkaar afspraken die veilig haalbaar zijn? Ik ben benieuwd als er straks 'big data' komen over transportongevallen en schades in welke logistieke ketens, en waar in die ketens, de ongevallen vooral voorkomen. Dat zou wel eens een leerzaam exercitie kunnen zijn, waarbij verladers, transporteurs en ontvangers samen verder aan de slag kunnen met een 'vision zero'; nul ongelukken, nul schades. Transportveiligheid begint bij ketenveiligheid.
Fotobewerking NOS.nl
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO