Maken big data en transparantie de logistieke sector meer democratisch. Mogen de kleinere en middelgrote ondernemers nog meedoen? Of, bepalen Mercedes-Benz European Transport Services, Google Supply Chain Services en Deutsche Bank Logistics straks het wereldwijde speelveld. Dat vraagt Walther Ploos van Amstel zich deze maand af in Supply Chain Magazine:
Unilever wil in 2014 het aantal vrachtautokilometers met 200 miljoen kilometer per jaar verminderen. Omdat Unilever groeit vraagt dat om een verbetering van de CO2 uitstoot met 40 procent. Unilever gaat transporthubs inrichten die worden aangestuurd vanuit een logistiek centrum in Polen. Neemt Unilever de rol van de 4PL zelf in handen met een eigen ‘control tower’? Het lijkt erop… wat betekent dit voor logistiek dienstverleners?
Gelijk speelveld
Het speelveld voor logistieke dienstverleners is gelijk geworden. De ‘benchmark’ voor transport en distributie staat op het wereldwijde web en de techniek ligt op de plank bij leveranciers. Als straks de vrachtwagens onbemand op de snelwegen rijden, dan worden Daf en Mercedes-Benz zelf de grootste transporteurs in Europa. Ook in ICT is er vandaag een gelijk speelveld voor iedereen. Onderscheid maak je nog door slimmer plannen en besturen en medewerkers die betere beslissingen nemen. Professionele transportbedrijven bundelen volumes voor meerdere opdrachtgevers. Door op tijd de planning samen met die opdrachtgevers te maken zijn ze in staat hun beladingsgraad naar 80 tot 85 procent op te voeren.
Green order
Een vrachtwagen rijdt amper 33 kilometers per uur en staat de helft van de tijd stil, omdat de planner rekening moet houden met onbetrouwbare laad- en lostijden. Transportbedrijven en hun partners pakken dat op in het ‘NK speed docking’. Door de wachttijden betrouwbaar te maken en te verkorten kunnen ze straks 1 op de 5 vrachtwagens van de weg halen. Dat leert de analyse van meer dan 20.000 orders uit het netwerk van de levensmiddelenproducenten. De analisten van Caroz konden moeiteloos de ‘big data’ uit de ERP-systemen en boordcomputers halen.
Binnensteden
Stadsharten lijden onder het vrachtverkeer. Steden zetten in op schoon vervoer en het bundelen van goederen aan de rand van de stad. Steden willen kleiner materieel om te bevoorraden, ook al moet er vaker gereden worden. Straks krijgen stadsvervoerders privileges als ze schoner en stiller materieel inzetten, of goederen van verschillende leveranciers bundelen en het afval gelijk meenemen; bundelen, bundelen en nog eens bundelen.
Rozen
Flowerwatch zorgt ervoor dat rozen nu met zeecontainers uit Afrika komen en uiteindelijk langer in de vaas staan. Die rozen komen niet meer met luchtvracht. De CO2 last is 65 keer lager. Hun geheim: plannen en besturen op basis van temperatuururen. Een zeecontainers die 20 dagen vaart en gekoeld wordt tot 0,5 graden betekent 240 temperatuururen. Daar kan luchtvracht, met grote temperatuurschommelingen en een doorlooptijd van 5 dagen, niet tegenop. Dat is slim omgaan met supply chain data; sense and respond.
Transparantie
Slim plannen en besturen vraagt om afspraken, vastgelegd in standaarden, voor de uniforme communicatie, waardoor alle partijen in de keten dezelfde taal spreken. De planner weet zo wie waar ingezet moet worden en zorgt ervoor dat de juiste materialen en middelen op tijd op de juiste plek zijn.
Bedrijven hebben miljarden laten liggen door geen data te delen. Niet met hun klanten en leveranciers, en al helemaal niet met hun collega’s. Een ondernemer voegde mij bij een seminar toe dat het echt beter vissen is in troebel water. Dit verandert snel. Data delen is de nieuwe norm. Booking.com, dat wereldwijd reizigers toegang geeft tot kleine, onafhankelijke familiehotels, heeft een marktaandeel van 50 procent in de Europese hotelboekingen. Zij varen juist prima bij transparantie. Er is eigenlijk geen sector meer waar geen transparantie is.
Big is beautiful
Echte verbeteringen in supply chains bereik je alleen maar samen. Transparantie en big data zijn er. Democratiseren transparantie en big data de logistieke sector waarbij vele kleine ondernemers samen de dienst uit gaan maken? Of, zijn er over 10 jaar nog maar 20 gespecialiseerde ketenregisseurs over in Europa? In 2013 voert DHL de Top 100 logistiek dienstverleners aan gevolgd door DB Schenker en Kuehne + Nagel. Big lijkt inderdaad beautiful. Staan in 2020 samenwerkende verladers zelf, de vrachtwagenproducenten of coordination-as-a-service aanbieders als Google Supply Chain Services en Deutsche Bank Logistics die top 3 aan? Ik weet het nog niet.
Voor wie nog gelooft dat het beter vissen is in troebel water heb ik een advies: gooi jouw hengeltje eens uit in helder water… wie weet wat u straks allemaal vangt.
Walther Ploos van Amstel.
Bron: Supply chain Magazine, juni 2013
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro