Startup Quicargo wil marges van transportbedrijven en verladers verbeteren

Quicargo, een nieuwe online marktplaats en community voor transport, wil de marges van transportbedrijven en kosten voor verladers verbeteren. Quicargo stelt vrachtwagens in staat om de lege laadruimte te verkopen aan nieuwe klanten, waardoor er volgens Quicargo in 2019 meer dan 70.000 lege vrachtwagenritten voorkomen zijn. Hierdoor zou 4.600.000 kg CO2-uitstoot voorkomen kunnen worden. 

Winst voor transporteurs, minder kosten voor verladers

Quicargo draaide van november 2016 tot juni 2017 een soft-launch en is vanaf nu live. Inmiddels maken onder meer Jan de Rijk Logistics, Speedliner, Steenbergen, Koopman en Van Reenen gebruik van Quicargo.  Quicargo wil transportbedrijven winstgevender maken, door vrachtwagenritten efficiënter te benutten door het beter bij elkaar brengen van vraag en aanbod van transport. Hiermee dalen ook de inkoop- en transportkosten voor verladers. De transactiekosten in de keten dalen door gebruik van het papierloze digitale platform.

“Hoewel lege vrachtwagens voor transportbedrijven kostbaar zijn, komen ze nog veel voor. Een kwart van de vrachtwagens in de EU die binnenlands vervoeren zijn nu compleet leeg en nog eens dertig procent zijn deels leeg. Deze innovatie komt uit de transportmarkt en ik hoop dat hij ook door de markt ondersteund wordt, zodat we samen een bijdrage kunnen leveren aan het verminderen van CO2-uitstoot en files”, aldus Avishai Trabelsi, oprichter van Quicargo.

Kleine marges
In de transportsector bepalen minimale marges, van een of twee procent, of een bedrijf winstgevend is of niet. Doordat Quicargo transportbedrijven helpt om elke vrachtwagenrit nog beter te benutten, ziet Walther Ploos van Amstel, lector citylogistiek op de Hogeschool van Amsterdam, de toekomst van de marktplaats rooskleurig in. “De transportsector is een van de sectoren waarin digitale innovaties achterbleven, maar een gigantisch verschil op het bedrijfsresultaat kunnen hebben. Dat de commerciële doelstellingen van deze organisaties – vrachtwagens efficiënter laten rijden – bijdragen aan maatschappelijke doelen, maakt Quicargo urgent en relevant.”

Besparing van file en CO2
Tijdens de soft launch wist Quicargo al een besparing van 2900 meter aan fileleed te realiseren, goed voor in totaal 400 lege vrachtwagens. In 2019 zou dat 70.500 vrachtwagens moeten zijn die anders leeg geweest zouden zijn. Dat staat gelijk aan de uitstoot van 4.600.000 kg CO2, de hoeveelheid CO2 die jaarlijks door zo’n 732 Nederlandse huishoudens uitgestoten wordt.

Is deze doelstelling niet te ambitieus? “Dat hangt ervan af hoe je ambitieus definieert. We streven ernaar om in drie jaar tijd de lege laadruimte in vrachtwagens in de Benelux met drie procent terug te brengen. Er wordt nog veel te veel vrachtruimte onbenut – en daarmee onnodig vervuild en de weg gebruikt. Drie procent meer vrachtwagenbezetting zien we dan ook als een druppel een eerste stap in de goede richting”, besluit Trabelsi.

Quicargo
Quicargo is opgericht door de Israëlische Avishai Trabelsi, Roni Liberman en Elad Yarkoni. Trabelsi was hiervoor ceo van het familiebedrijf dat zich ook richtte op transport. Het platform is begeleid door het Nederlandse team van Startup Bootcamp en ‘live’ sinds de zomer van 2017. Quicargo wil de huidige manier van transport veranderen en streeft naar een efficiënt transportnetwerk, met zo min mogelijk lege vrachtwagenritten. Voor meer info, zie: www.quicargo.com.

Inmiddels zijn er 3.000 vrachtwagens aangesloten, waardoor 300 bedrijven vervoerden via Quicargo. Het bedrijf haalde in 2016 500.000 euro op om de markplaats te ontwikkelen, van toonaangevende logistieke bedrijven als H&S Group en angel investeerders. Naast Walther Ploos van Amstel, zijn ook Peter Sierat (voormalig TLN-CEO) en Willem Prinsen (voormalig directeur van TNT Benelux en Duitsland) adviseur van Quicargo.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO