Ruim 3,5 miljoen euro investeert Vlaanderen in het project van onderzoekscentrum Imec. Het doel van het project is het testen van de slimme snelweg op de E313 tussen Antwerpen en Ranst. Het idee is duidelijk. Auto’s moeten met elkaar communiceren, waardoor het aantal ongelukken gereduceerd wordt. Informatie over files, auto-ongelukken en remmende wagens wordt vertaald naar een actie die door de auto zelf uitgevoerd wordt. Aan de hand van communicatiebruggen moet het testtraject volledig in werking gezet worden, waarbij Wifi, 4G en 5G een communicatie-infrastructuur moeten bieden aan de slimme auto’s. Testen eerder dit jaar waren beperkt, maar wel succesvol.
Vooral belang van 5G erg groot
Buffertijd bij het kijken van een YouTube-video is vervelend. Buffertijd bij het ontvangen van de juiste informatie van andere auto’s leidt tot dodelijke ongevallen. Daarom benadrukt John Baekelmans, algemeen directeur bij Imec, het belang van 5G. Snelle en foutloze communicatie tussen de auto’s een het informatienetwerk zijn speerpunt tijdens de testperiode, omdat hiermee het aantal ongevallen teruggebracht moet worden. Een goed netwerk is de basis van een slimme snelweg, al zijn elementen zoals dynamische snelwegverlichting uiteraard ook onmisbaar.
Voordelen voor de logistiek zijn omvangrijk
De slimme snelwegen bieden tal van voordelen voor de logistiek. Transport wordt vereenvoudigd wanneer de juiste informatie in realtime naar de bestuurder verzonden wordt. Een file, een melding van een ongeluk of langzaam rijdend verkeer wordt direct ontvangen en gebruikt om eventueel een alternatieve route te berekenen, of om alvast snelheid te verminderen. Hierdoor wordt mobiliteit efficiënter, veiliger en vooral ook makkelijker te plannen. De drukbezette infrastructuur wordt dan minder uitdagend, omdat alle wagens op de weg over informatie beschikken waarmee zij exact weten wat de omstandigheden zijn. Aangezien de auto hierop inspeelt, kan de Belgische logistiek hiervan optimaal profiteren.
Op dit moment gaat het vooral nog om een testperiode. Wanneer dit positief uitvalt, zal het netwerk aan slimme snelwegen binnen België binnen korte tijd uitgerold worden. Pas vanaf dat moment kan ook de autonome auto een rol gaan spelen binnen de logistieke oplossingen.
Bronnen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190314_04256283
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190408_04309484
https://www.oponeo.nl/blog/slimme-snelwegen-in-nederland
CyberSale, 50% korting op een Pro-abonnement
Verbeter je persoonlijke effectiviteit en managementvaardigheden. Begin het jaar goed en krijg toegang tot toepassingsgerichte kennis.
Upgrade uw gratis lidmaatschap, word een Pro