De bereikbaarheid van winkelgebieden staat met de dalende winkelomzetten in de belangstelling. Het Kennisplatform voor Verkeer en Vervoer heeft de tien belangrijkste mythes over de bereikbaarheid van de winkels op een rijtje gezet in het trapport ‘Vervoer naar Retail’.
De belangrijkste conclusies uit het rapport zijn:
- Fiets en lopen zijn (veel) belangrijker voor de omzet van winkels dan menigeen denkt.
- Parkeren en met name de hoogte van de parkeertarieven zijn nauwelijks van invloed op winkelbezoek en -bestedingen.
- Vervoer en bereikbaarheid hebben een (veel) kleinere invloed op winkelbezoek en -bestedingen dan andere factoren, zoals nabijheid, sfeer, kwaliteit en winkelaanbod.
Doordat in veel branches de omzetten teruglopen en sommige winkeliers dat wijten aan de slechte autobereikbaarheid en/of de hoge parkeertarieven, is er een oproep aan de decentrale overheden hierin een ‘winkelvriendelijk’ beleid te voeren. Alle gemeenten willen tenslotte een bloeiend winkelgebied. Hoe kunnen we zorgen voor een aantrekkelijke bereikbaarheid daarvan? Wat is daarbij het belang van de auto, de fiets, het openbaar vervoer en het parkeren? Het onderzoek biedt tal van goede aanknopingspunten.
De conclusies zijn van belang, omdat gemeenten vaak forse financiële inspanningen doen om bij te dragen in de parkeerkosten bij winkelcentra, vanuit het oogpunt van het behouden of creëren van een aantrekkelijk winkelgebied. 'Een totaalaanpak is noodzakelijk om de bezoeker juist jouw stad uit te laten kiezen', stellen de onderzoekers. Toch jammer voor al die lokale politieke partijen die hun kiezers anders willen doen geloven.
De bevindingen van KpVV uit de literatuur zijn samen te vatten in de volgende 10 mythes over vervoer naar de winkels:
- Mythe 1: No parking, no business.
- Mythe 2: Gratis parkeren trekt consumenten.
- Mythe 3: Automobilisten besteden meer dan andere klanten.
- Mythe 4: Automobilisten zijn de belangrijkste klanten.
- Mythe 5: Ik ga failliet als mijn winkelstraat autovrij wordt.
- Mythe 6: Groter winkelgebied betekent meer parkeerplaatsen.
- Mythe 7: Hogere parkeertarieven jagen de klandizie naar winkelgebieden met gratis parkeren.
- Mythe 8: Ov- en fietsgericht winkelgebied met restrictief parkeerbeleid kan niet rendabel zijn.
- Mythe 9: Gratis parkeren bestaat.
- Mythe 10: Hogere parkeerkosten leiden tot lagere omzet.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO