Pakketnetwerk Packs reageert op de ontwikkelingen in de pakketmarkt

Over Bol.com dochter Cycloon, dat stopt met pakketbezorging schreef ik op Logistiek.nl. De column ging over de marktontwikkeling waarbij kleinere innovatieve partijen het structureel niet lijken te redden. Ze willen een lokaal alternatief bieden naast de grote logistieke platforms. Ze kiezen bewust voor een sociaal rechtvaardige, ecologisch duurzame en economisch vitale samenleving. Maar, hoe overleven die jonge innovatieve spelers het tegenover de massieve mastodonten in de markt? 

Commercieel Directeur Rene Nijenbrinks van Packs reageert op de ontwikkelingen in de pakketmarkt. Samen met meer dan 60 lokale, regionale en zelfstandige PacksPartners vormt Packs vanuit Leerdam een Benelux dekkend netwerk dat 7 dagen per week pakketzendingen maar ook pallets overnight en innight aflevert. Al bijna twintig jaar.

Nijenbrinks: “Als je niet een ‘massieve mastodont’ bent, en Packs ís dat niet, dan moet je het vooral hebben van wat die massieve mastodonten níet kunnen of niet willen kunnen. Uit onderzoeken van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en ook van Thuiswinkel.org blijkt dat tussen de 80% en 90% van de online kopers de online gekochte zending ook daadwerkelijk op het huisadres afgeleverd willen hebben. En dát is wat Packs doet".

Nijenbrinks: "De ‘massieve mastodonten’ kiezen er echter voor, om voor hen bedrijfseconomische interessante redenen, om zendingen in pakketautomaten of in winkels af te leveren. Uit onderzoek blijkt dit ook nog eens helemaal niet duurzaam maar ze komen er mee weg, vooral omdat ze het niet van de ‘gun-factor’ moeten hebben maar vooral van de prijs, die vanwege de hoge aantallen en een betere stopdichtheid dan bij de ‘starters’, altijd lager kan zijn. En dáár klemt vooral de schoen voor de nieuwe innovatieve spelers: ‘Wie betaalt het bonnetje?’ en hoe lang is je financiële adem?"

Packs moet het vooral hebben van het segment ‘special care’ en van de lokale of regionale zichtbaarheid en gunfactor van haar PacksPartners met wie door klanten rechtstreeks gecommuniceerd kan worden. Zo levert Packs bijvoorbeeld de zendingen af op het gewenste adres, óók als de zending bij de eerste bezorgpoging niet, én niet bij buren, kan worden afgeleverd. Met Packs is thuisbezorgd dus ook écht Thuis Bezorgd en de online koper, of dat nu een consument of een bedrijf is, hoeft niet alsnog de deur uit, met alle milieuconsequenties van dien. 

Wat volgens Packs vooral een probleem wordt, is, dat iets wat kán lang niet altijd gevraagd wordt, zoals bijvoorbeeld same-day leveringen. De markturgentie ontbreekt dan. En dat met name het marktvolume ontbreekt om  innovatie ook daadwerkelijk winstgevend uit te voeren. Duurzame en creatieve ‘oplossingen’ zijn veelal duurder en het lukt structureel al jaren niet om die hogere kostprijs aan de gebruikers door te belasten. Daar zorgt ook de prijspolitiek van de ‘massieve mastodonten’ wel voor die het met hun prijsbeleid in de pakketmarkt vooral voorzien hebben op het vinden van méér vooral makkelijke zendingen, hetgeen door een effectieve pakketmarktgroei van om en nabij de 0%, in de praktijk neer komt het afnemen van zendingen van ‘collega’ mastodonten met de traditionele negatieve prijsspiraal tot gevolg.

Waar de grote pakketdiensten hun dienstenaanbod versoberen biedt Packs die diensten juist wél aan. Marketing Directeur van Packs Gerdwin Lammers zegt daar over: “Wij kunnen 7 dagen in de week óók op zondag afleveren, wij hebben een zondagavondsortering waardoor wij Benelux dekkend óók de weekendzendingen al op maandag kunnen afleveren, Packs en haar PacksPartners doen omruilzendingen of fust zendingen en wij bieden goede- en voordeliger oplossingen voor aangetekende postbezorging, een dienst die volgens zeggen binnen afzienbare tijd ingekrompen gaat worden door PostNL. Zendingen die handmatig gesorteerd moeten worden sorteren wij daadwerkelijk handmatig en ook bloemen- of plantenzendingen en cadeau zendingen zijn van harte welkom bij Packs.”

Nijenbrinks zegt tot slot: “Het is zeker jammer dat Packs door Bol.com niet benaderd is om te praten over een samenwerking met Cycloon”. Packs werkt al samen met fietskoeriers. Een gemiste kans?

Bron: Packs

Krijg toegang tot alle toepasbare kennis en gedeelde ervaringen met een Pro-abonnement

Upgrade nu voor €200,— 

Managementsite, kritisch, wars van hypes, interactief en altijd op zoek naar wat wél werkt.

Word een PRO