Onzekerheid over duurzaamheidsmaatregelen? Dat is niet goed voor ondernemers

De Europese Commissie wil Europese duurzaamheidswetten stroomlijnen om de lastendruk voor bedrijven te verminderen. Veel bedrijven zijn daar blij mee, al zijn er ook bedrijven die waarschuwen voor mogelijk nadelige gevolgen. Koplopers hebben voor niets geïnvesteerd?

Van Green Deal naar Clean Deal

Er waait een nieuwe wind in Europa. De gesprekken over verduurzaming maken plaats voor gesprekken over meer verdienvermogen. Mario Draghi schreef een rapport over de toekomst van het concurrentievermogen van Europa in de wereldeconomie. Dit rapport bevat aanbevelingen om de Europese Unie economisch sterker en veerkrachtiger te maken in het licht van wereldwijde uitdagingen, zoals de technologische race, klimaatverandering, en geopolitieke spanningen.

Draghi benadrukt dat Europa achterloopt bij digitale technologie, kunstmatige intelligentie en groene innovatie. Hij stelt voor om massaal te investeren in deze sectoren om de technologische achterstand ten opzichte van de VS en China in te halen. Dat is echt een andere koers voor Europa. 

De vraag is wat Europa de komende twee jaar besluit over bijvoorbeeld de verduurzaming in de transportsector. Blijven de huidige ambities overeind? Of wordt het allemaal een tandje minder? Wat gaan de nationale regeringen vervolgens doen? Moeten ondernemers daar blij mee zijn?

Ondernemers moeten nu zelf de risico's afwegen

Voor ondernemers is continuïteit in onderzoek, beleid en uitvoering essentieel. Dan weet je hoeveel je wanneer moet investeren in voertuigen, laadinfrastructuur en nieuwe locaties. Investeringen die je voor lange termijn doet. Duidelijke regels bieden houvast. Dan weet iedere ondernemer waar hij aan toe is; een gelijk speelveld. En wat gaan je opdrachtgevers eisen als er uitstel van maatregelen komt? 

Onduidelijkheid betekent nu dat elke ondernemers zelf de afwegingen moet maken over verduurzaming. Wie durft het risico te nemen? Met dat 'tandje minder' moeten we niet blij zijn.

Walther Ploos van Amstel. 

 

Lees ook: Hoe start je verduurzaming in transport en logistiek?