Onderzoekers: 'te weinig aandacht webwinkel voor logistiek'

De aandacht van webwinkels voor logistiek blijft achter. Daarvoor waarschuwen onderzoekers van Panteia. Een grote groep (startende) webwinkels is volgens Panteia onvoldoende op de hoogte van het aanbod van het zogeheten 'e-fulfilment', de logistieke afhandeling van e-commerce-bestellingen.

 

Logistiek blijft achter

"Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het bedrijfsmodel onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden", stelt het rapport. Een succesvolle webwinkel is meer dan een leuke site of goede marketing, waarschuwt het onderzoek. "Het belang van een goede service en logistiek is cruciaal en misschien nog wel groter dan bij de traditionele manier van verkoop. "Toch blijft de aandacht voor logistiek vooralsnog achter. "Retailers en webwinkels kunnen e-fulfilmentbedrijven nog niet goed vinden en lijken elkaar ook vaak niet te begrijpen."

Zelf doen of uitbesteden

Bij een groei van de verkoop via webwinkels wordt ook de logistiek hierachter, de verwerking van de orders steeds complexer. Webwinkels staan dan ook voor het dilemma in welke mate zij de e-fulfilment in eigen hand kunnen en moeten houden en wat logistiek dienstverleners hierin kunnen betekenen.
Op hun beurt profileren e-fulfilmentbedrijven zich volgens de onderzoekers te weinig als sterke partners en realiseren zich niet genoeg dat e-fulfilment op veel punten verschilt van traditionele dienstverlening. "De kwaliteit van offertes is vaak erg wisselend en tarieven lopen sterk uiteen." Er zou winst te halen zijn "als beide partijen zich in elkaar verdiepen en bereid zijn concessies aan elkaar te doen".

Het onderzoek is gepubliceerd in het kader van het project ‘MKB en Ondernemerschap’ van het ministerie van Economische Zaken in samenwerking met Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ING Nederland. Het bevat waardevolle aanbevelingen voor zowel webwinkel als logistiek dienstverleners.

Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen

Probeer het Pro-abonnement een maand gratis

En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.

Word een PRO