Verse voeding is emotie. Online vers kopen is een kwestie van vertrouwen dat de producten kwalitatief goed zijn en op de juiste manier worden bezorgd. Het feit dat je de producten die je koopt niet kunt zien, is voor veel consumenten een reden om geen verse producten on line te kopen.
Online versverkopen
Slechts één procent van de Nederlandse consumenten heeft wel eens groenten of fruit via het internet gekocht. Ter vergelijking: in Groot-Brittannië ligt dat percentage op 14 procent. "E-commerce krijgt veel aandacht in Groot-Brittannië", stelt het Productschap Tuinbouw dat onderzoek heeft gedaan naar het online verkoopkanalen van vers in Nederland, Duitsland en Groot-Brittannië.
Kansen in Nederland
Volgens het rapport van het Productschap Tuinbouw heeft de online verkoop van groenten en fruit en andere versproducten toekomst in Nederland. Niet in het minst omdat Albert Heijn nu écht werk gaat maken van de landelijke uitrol van Albert.nl. Daarnaast heeft Spar plannen om de thuisbezorging van boodschappen door individuele Spar-ondernemers van een centraal online platform te voorzien. Ook Dekamarkt en BoniMarkten experimenteren met thuisbezorging en afhaalpunten
Ook in Nederland is de markt steeds meer klaar voor online food. Onderzoeken van de Rabobank, ING en ABN Amro verwachten een online aandeel in levensmiddelen tussen de 15 en 20 procent in 2020. Dat is een markt van 5 tot 7 miljard euro. Het is de hoogste tijd dat de logistieke dienstverleners hierop inspelen...
GS1 geeft een goed overzicht van de kansen voor de on line verkoop van versproducten.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Je weet toch dat we hier als logistieke dienstverlener bij www.deversbezorger.nl al 100% op inspelen :=)
Groet,
Frank