Nike European Operations Netherlands BV heeft de Nederlandse Logistiek Prijs 2014 gewonnen. Volgens de jury verrichtte Nike ‘uitzonderlijke prestaties in het vakgebied logistiek’ door een scherpe controle over de hele logistieke keten. ‘Dit heeft de servicegraad verbeterd, ketenvoorraden verminderd en het aantal afgeprijsde producten gereduceerd.’
Vereniging Logistiek management (vLm) wil met de prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek stimuleren. De afgelopen jaren wonnen onder meer Wehkamp, IBM, Hema, Heineken en Philips deze prijs. In 2013 ging de prijs naar ASML.
Controle
‘De beschikbaarheid van informatie over de voorraden en de actuele verkopen in de hele logistieke keten stelt Nike in staat om beter samen te werken met klanten en zo samen meer controle te nemen over de gehele logistieke keten’, aldus de jury. Hierdoor behoudt Nike volgens de jury zelf de controle over het verkoopproces. ‘Zelfs afgeprijsde producten kan Nike op deze manier nog via de eigen keten, bijvoorbeeld via de Nike Outlet Stores, verkopen.’
Categorie-organisatie
Drie jaar geleden is Nike begonnen met het invoeren van een categorie-organisatie, zoals Running en Football. Volgens de jury is de interne organisatie van Nike daarop zodanig aangepast dat de categorieën snellere en betere beslissingen kunnen maken over bijvoorbeeld de voorraadstrategie. Binnen de categorieën is vorig jaar bijvoorbeeld een ‘Forecast Alignment tool’ uitgerold dat de vraagvoorspelling tussen Sales, Finance, Operations en Merchandising maandelijks afstemt. ‘Hierdoor kan Nike op basis van harde en actuele data uit de logistieke keten verschillende scenario’s doorrekenen en zo de juiste beslissingen te nemen.’
Wat heeft Nike eigenlijk bereikt met S&OP
Marc den Boogert van Nike vertelde erover tijdens de uitreiking: "S&OP is een process waar we Sales, Ops en Finance bij elkaar brengen. Alles staat in het teken van MarketPlace Health; hebben we niet teveel product in de markt. Teveel product betekent afprijzen, wat weer onze premium Brand te niet doet. We hebben de supply chain dichter bij de commerciele kant betrokken zodat we een betere afstemming van de forecast krijgen en een beter voorraadbeheer. We nemen collectief beslissingen over waar we risico's nemen en waar niet. We nemen sneller beslissingen over wat we doen als het plan niet uitkomt. Moeten we orders cancellen, moeten we producten versneld naar Outletstore sturen? Moeten we voorraad terug nemen van klanten? Maar ook, we hebben geen capaciteit meer in het warehouse. Wat doen we dan".
Wat heeft nu de doorslag gegeven?
Marc den Boogert van Nike over wat nu volgens hem de doorslag heeft gegeven:
- Denk commercieel en in oplossingen. Kom niet alleen met problemen of risico’s aan maar draag ook al een mogelijke oplossing aan. Denk niet aleen in problemen maar ook in mogelijkheden. In het verleden praten we over voorraad of forecast in units en dan keken de sales en merchandising mensen je glazig aan. Nu gaat het over geld, omzet en marges. Spreek dezelfde taal, dat is wel zo makkelijk om afstemming te krijgen over plannen en acties.
- Focus: doe S&OP er niet bij maar maak mensen full time vrij om deze taak op zich te nemen. Wil je echt neutraal en tussen de partijen staan dan kan je niet ook nog andere belangen vertegenwoordigen. Ik had een Amerikaanse collega en die had het over S&OP als Chief of Staffs; de Minister van Algemene zaken..
- Team: wat uiteindelijk de doorslag geeft zijn de mensen.
- Ja, je hebt data, analyses en rapportages nodig maar de mens ziet de verbanden en verteld het verhaal.
- Ja, je hebt systemen nodig maar dat is beperkt. Enige investering is een Forecast Alignment tool. En dan nog, de mens zorgt voor de alignment.
- Zeker in Nike gaat het om het beinvloeden van mensen. Hierarchie speelt niet zo een rol. Dus je moet de taal spreken, je moet beinvloeden, je moet jezelf kunnen motiveren want je hebt geen directe verantwoordelijkheden, je moet flirten met sales en marketing en je moet ze inpakken. Ik denk dat we dit team dat uitstekend doet!
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO