Dit jaar ontving Docdata Fulfilment de Nederlandse Logistiek Prijs. Docdata Fulfilment is de logistieke motor achter het succes van veel webwinkels in Europa… Inspirerend is hoe Docdata als Europees marktleider elk jaar een volumegroei van 25 tot 30% heeft weten op te vangen in een snel veranderende omnichannel markt.
De vereniging Logistiek management (vLm) beloont elk jaar uitzonderlijke prestaties in het vakgebied logistiek. De winnaar krijgt de prijs voor een innovatieve logistiek die aantoonbaar succesvol is uitgevoerd.
De vLm wil met deze prijs de innovatie en professionalisering van de logistiek in Nederland stimuleren. De gelauwerde onderneming moet een inspiratiebron en een voorbeeldfunctie voor andere bedrijven vervullen. Eerdere winnaars waren onder meer Wehkamp, IBM, Hema, Heineken, de Van Drie Groep, ID&T, Ortec, Sabic en Connekt. In 2014 ging de prijs naar Nike. In 2015 wordt de prijs voor de 31e keer uitgereikt.
Docdata Fulfilment
Docdata Fulfilment is onderdeel van Docdata en gespecialiseerd in e-fulfilment, retourenlogistiek en online betalingsdiensten. Vanuit een netwerk van magazijn in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië, Zwitserland, Spanje, Polen en Frankrijk verwerkt Docdata dagelijks 125.000 tot 250.000 orders.
In de steeds complexer wordende logistiek achter webwinkels loopt Docdata voorop als het gaat om de kwaliteit en advies over de hele e-commerce keten. Docdata biedt klanten een jarenlange ervaring, kwaliteit, schaalbaarheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. In de afgelopen bijna 20 jaar heeft Docdata veel opdrachtgevers begeleid van start-up tot de grote online spelers die ze nu zijn. Voorbeelden daarvan zijn bol.com en Zalando die al vanaf het eerste uur vertrouwen op de dienstverlening van Docdata.
Vanaf de oprichting in 1997 heeft Docdata geïnvesteerd in ICT. Het warehouse management systeem is het kloppend hart van Docdata. Door dit systeem en de verregaande mechanisatie van de magazijnoperaties is Docdata in staat om piekverkopen op te vangen en tegemoet te komen aan de steeds complexer wordende vraagstukken bij online verkopen van zeer uiteenlopende producten.
De criteria van de jury
- De logistiek dient innovatief te zijn en een ‘doorbraak’ betekenen. Het hoeft hier niet noodzakelijkerwijs om een volledig nieuw concept te gaan; wel dient de ‘doorbraak’ in het betreffende bedrijf te kunnen worden aangetoond.
Het Connect-concept van Docdata is vernieuwend voor omnichannel klanten. Om in de online verkoop succesvol te kunnen zijn is het creëren van een positieve omnichannel beleving een voorwaarde. Consumenten kopen via on- en offline kanalen, via desktop, tablet en steeds vaker mobiel. Als aanbieder wil je dat de klanten via elk kanaal eenzelfde beleving ervaren. Levering van online bestellingen op een tijdstip en locatie waar de klant om vraagt, passend bij de beleving van het merk of de retailformule, is daarbij cruciaal. Met het one-view-of-stock systeem dat in één overzicht actuele voorraden weergeeft van alle voorraadlocaties.
De wereld van e-commerce is steeds meer een open marktmodel waarbij grote webshops hun virtuele deuren openzetten voor kleinere aanbieders via plaza- of partnermodellen. Met Docdata Connect kunnen merken en retailers in korte tijd hun artikelen op verschillende opdrachtgevers distributiekanalen aanbieden en daarmee hun afzetgebied vergroten. Met de click & collect service biedt Docdata de mogelijkheid om artikelen naar afhaalpunten in bijvoorbeeld winkels te verzenden..
Crossborder e-commerce groeit. Echter, elk land kent zijn eigen cultuur, wetgeving en gebruiken. Met vertegenwoordiging in zeven landen, een internationaal opererende betaaldiensten en een ruime ervaring in het opzetten van webshops voor het buitenland is Docdata een sterke partner om crossborder ambities te verwezenlijken.
Docdata onderscheidt zich met uitgebreide internationale kennis, korte time-to-market, import- en retourmogelijkheden binnen niet-EU landen en afspraken met Europese belastingdiensten om uw BTW- aangiften en afdrachten met één druk op de knop te regelen.
De techniek in de magazijnen doet uitstekend wat er moet gebeuren; grote operational excellence, hoge betrouwbaarheid, voor een grote diversiteit aan producten en veel volumeflexibiliteit. De slimme logistiek zit in het managen van zeer veel SKU’s met kleine volume per SKU een hoge leversnelheid en grote pieken. Een belangwekkend experiment is de verpakkingsmachine van Neopost met duurzaam, op maat gemaakte verpakkingen. In het nieuwe magazijn dat Docdata bouwt (200.000 m2) komt wel meer mechanisering.
- In de logistiek moet customer service centraal staan, en dient derhalve de klant uitgangspunt te zijn.
Als dienstverlener heeft Docdata continue focus op de groei van de omzet van de opdrachtgevers. E-commerce kenmerkt zich door grote fluctuaties in ordervolumes, die bovendien pas laat bekend zijn. Docdata weet al jarenlang succesvol om te gaan met bijvoorbeeld de enorme piek rond Sinterklaas en Kerstmis.
De logistiek kenmerkt zich door een intensieve samenwerking met opdrachtgevers om te komen tot een optimale invulling van hun specifieke behoeften. Via de Business Intelligence afdeling beschikt Docdata over een schat aan informatie die Docdata inzet om de dienstverlening continu te optimaliseren.
Uitdagingen zijn er nog wel bij het mee krijgen van de laatste schakel van de keten; de pakketbezorgers.
- De logistiek dient kosteneffectief te zijn.
De jury heeft veel dashboards gezien waarmee Docdata heeft aangetoond dat de operaties effectief verlopen. Docdata is ‘data-driven’ in de besturing van de processen en de kosten.
- In de logistiek dient rekening gehouden te zijn met effecten voor mensen.
De logistieke organisatie is van hoog professioneel niveau. Docdata heeft laten zien dat supply chain management toch vooral mensenwerk is en alleen een topteam de hoogste resultaten kan bereiken. Docdata heeft laten zien dat er niet een enkele persoon verantwoordelijk was voor het succes, maar een heel team Docdata-mensen.
Docdata wil graag kennis delen. De deur staat open voor excursies, lezingen en samenwerking met onderwijs. Docdata geeft veel verantwoordelijkheid voor jonge mensen en het een sterke van band met de Technische Universiteit Eindhoven via afstudeerders en gezamenlijke projecten.
- Het proces moet geïmplementeerd zijn. De resultaten dienen beschikbaar te zijn voor de jury, en getoetst te kunnen worden.
De jury heeft veel dashboards gezien waarmee Docdata heeft aangetoond dat de operaties effectief verlopen. Ook de financiële resultaten zien er goed uit. Marges zijn niet heel hoog, daarom wordt er strak gestuurd op de winstgevendheid per klant.
- De resultaten dienen gepubliceerd te kunnen en mogen worden. De logistiek dient een voorbeeldfunctie hebben voor de logistieke ontwikkelingen in Nederland.
De logistiek bij Docdata is een inspiratiebron en een voorbeeldfunctie voor ondernemingen bij het realiseren van een slimme, klantgerichte en efficiënte e-fulfilment. De Europese uitrol is aanprekend bij zo'n oer-Nederlands bedrijf. Voorbeelden zitten onder meer in: de strategische visie, de data gedrevenheid, differentiatie in een breed scala aan logistieke processen, omgaan met volatiliteit, de ICT-backbone, de vraagvoorspelling van werkzaamheden, samenwerking met opdrachtgevers en ‘load balancing’. Daarnaast is de integratie met 'click-and-collect' op de werkvloer van de winkel een aansprekend voorbeeld.
Jurysamenstelling
Jhr. dr. W. Ploos van Amstel (voorzitter)
Ing. C.H. van Amstel
B.G. Radstaak
Prof. dr. J. van Hillegersberg
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO