De verstedelijking zorgt ervoor dat consumenten en hun behoeften veranderen. Mensen willen gemakkelijk voedsel, dat makkelijk te bereiden is, zonder er te veel moeite voor te moeten doen. De winkels moeten dichtbij en op loopafstand zijn. Zo zijn binnen een straal van 500 meters van mijn huis maar liefst 5 AH To Go's. Wereldwijd zijn er 50 mln van die kleine winkels.Door de behoefte aan snel en gemakkelijk eten, is er een markt ontstaan voor kleine convenience winkels, de zogenoemde nano stores. Nano stores hebben een gemiddelde oppervlakte van vijf tot vijftig vierkante meter. Dit leidt tot nieuwe uitdagingen in stedelijke distributie.
Wendy Man heeft voor haar studie bedrijfskunde aan de Vrije Universiteit onder begeleiding van Karin de Smidt en Walther Ploos van Amstel een scriptie geschreven over de opkomst van nano store en de uitdagingen die dit meebrengt voor stedelijke distributie. Hierover schreef zijn voor Logistiek.nl een uitgebreid expertartikel.
De logistiek voor grote supermarktketens is anders dan de logistiek voor nano stores. Nano stores verschillen van grote supermarktketens in termen van de distributie aan nano stores en het verkoopproces naar nano stores toe. In de traditionele fabrikant-retail omgevingen ligt de keuze voor het ontwerp van de keten meestal tussen directe leveringen versus indirecte levermodellen. Nano stores hebben dezelfde keuze.
Volgens Blanco en Fransoo zijn er vijf belangrijke functies om aan nano stores te kunnen leveren: verkoop, orders verwerken, fysieke distributie, verzamelen van betalingen, en after-sales service. Dit verschilt met het moderne kanaal, waarbij deze functies vaak onderverdeeld zijn over verschillende afdelingen bij de de retailer en de fabrikanten.
Lees het hele artikel op Logistiek.nl.
Foto: Stockbox
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO