Ik koop mijn boeken trouw bij de Amsterdamse boekhandel Dolfijn. Die bezorgen dat boek met alle liefde. Net zoals mijn Amsterdamse wijnhandel en kaaswinkel en Local Heroes graag bezorgen. Zij geven om hun klanten en snappen dat local-for-local de toekomst heeft. Soms loop ik even binnen, soms laat ik het brengen.
MKB Amsterdam wil dat mijn winkels nu 0,50 tot 2 euro bezorgtax per bezorging moeten betalen. Zij willen daarmee de 'bezorggekte' stoppen. De Amsterdamse winkelstraten veranderen anders in een kale vlakte zonder winkels met alleen maar bestelbusjes voor de deur, aldus MKB Amsterdam. Ze willen een eerlijke concurrentie tussen winkels in de stad en webshops.
De discussie over de bezorgtax speelt eens in de zoveel (komkommer)tijd weer op. De Tweede Kamer kent de maatschappelijke gevolgen van online bezorgen. Volgens MKB Amsterdam hebben online webwinkels een grote impact op de stad (openbare ruimte en verkeer). Onderzoek laat echter zien dat online shoppen tegenover de winkel het vanuit het oogpunt van duurzaamheid niet zo slecht doet. En ook dat afhaalpunten niets opleveren. Een simpele fact check leert: MKB Amsterdam heeft ongelijk.
Een discussie over de maatschappelijke kosten en baten van winkelgebieden is een glibberig pad, zeker in Amsterdam. Een discussie over eerlijke concurrentie zou wel eens kunnen betekenen dat winkeliers meer mee moeten betalen aan (fiets)parkeervoorzieningen en laad- en losplekken. Be careful what you wish for.
Het staat iedere ondernemer vrij om te bezorgen. Of het nu een grote multinational is of een kleine ondernemer op de hoek. Marieke Diederen, eigenaar van de geweldige spelletjeswinkel het Paard op de Amsterdamse Haarlemmerdijk snapt het wel: ‘Het is een ander soort ondernemerschap.’
MKB Amsterdam zou juist dat nieuwe ondernemerschap (met het combineren van een geweldige winkel met snel bezorgen) moeten ondersteunen. Daarbij past geen bezorgtax voor die winkeliers. Daarvoor pleit ook Inretail met een integrale aanpak.
Met de discussie over de bezorgtax kiest MKB Amsterdam een schadelijke en doodlopende koers die zijn leden niet helpt hun klanten beter te bedienen. Gewoon niet doen. Ook niet in komkommertijd.
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO