Maaltijdbezorgers rijden veel gevaarlijker dan andere scooterrijders. Uit cijfers van Veilig Verkeer Nederland (VVN) zou blijken dat ze zelfs zes keer vaker schade oplopen. Het riskante rijgedrag van de koeriers levert onveilige situaties op. Daarom roept VVN gemeenten en horecaondernemingen op om de overlast van bezorgscooters 'in te dammen'.
In sommige delen van het land gebeurt dat al. 'Door bezorgers onder meer een 'verplichte' cursus aan te bieden om hen te stimuleren hun eigen rijgedrag onder de loep te nemen', legt VVN-directeur Alphons Knuppel in de media uit. ’s Avonds tussen 6 en 9 uur maken honderden maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen woonwijken onveilig.
De cijfers komen van verzekeraar de Vereende over 2017 en 2018. Hieruit blijkt dat bezorgbrommers bijna 6 keer vaker schade rijden dan een privé brommer. En niet alleen de frequentie is hoger, het gemiddelde schadebedrag is ook 75% hoger. Dat laatste komt door relatief meer letselzaken. Er zijn geen cijfers over onveilig gedrag van maaltijdbezorgers op de fiets.
VVN draagt nog meer oplossingen aan om de overlast van maaltijdbezorgers te verminderen. Bijvoorbeeld door de snelheid te begrenzen of meer bezorgfietsen in te zetten. Verder kun je bezorgers in plaats van per bezorging ook per uur. Volgens VVN is de overstap die veel bedrijven maken naar elektrische bezorgscooters een goed moment om de veranderingen door te voeren.
Alphons Knuppel: 'Niet in de laatste plaats omdat andere verkeersdeelnemer de elektrische scooter niet horen aankomen. Uit proeven is gebleken dat de accu’s van de bezorgscooters veel langer meegaan als de bezorgers een zuinig rijgedrag vertonen. Dat is tegelijkertijd ook goed voor de verkeersveiligheid.'
VVN presenteert een aantal gouden gedragsregels voor koeriers:
In Straattaal
- Ik gass ‘m rustig en hou me aan de stiffe regels
- Ik ga niet te ham
- Ik timer rustig bij ieder rood licht of zebrapad
- Ik leb of ijk niet naar me phonna tijdens het het rijden
- Ik draag een helm en doe ‘m stav
In ABN
- Ik rij rustig en houd me aan de verkeersregels
- Ik houd me aan de maximum snelheid
- Ik stop voor een rood licht en een zebrapad
- Ik kijk niet op mijn telefoon en bel niet tijdens het rijden.
- Ik draag een helm en doe hem vast
Waar vind ik toepasbare kennis en gedeelde ervaringen?
Probeer het Pro-abonnement een maand gratis
En krijg toegang tot de kennisbank. 110 onderwerpen, kritisch, wars van hypes, interactief en geselecteerd op wat wél werkt.
Word een PRO
Ik ben bang dat wanneer je elektrische scooters een strengere snelheidsbeperking geeft dan 'gewone' scooters dit het overstapmoment vertraagt.
Je kunt ook bezorgers hun eigen scooter laten gebruiken. daar zullen ze zuiniger op zijn. Of een 'tachograaf' op de scooters.
Overigens vertonen ook de semi-ZZP'ers van enkele paketdiensten met etenswaar zorgelijk gedrag in combinatie te weinig kennis van algemene verkeers regels. Ook rijdt deze groep regelmatig in matig tot slecht onderhouden busjes, bij bedrijfsvoertuigen wordt beter toezicht op de staat van onderhoud gehouden lijkt het. Dus ik heb niet de illusie dat "eigen" scooters een oplossing is.